Pomimo kryzysu 14% przedsiębiorców planuje nowe inwestycje w najbliższym czasie, przy czym 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, a prawie jedna czwarta chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację, wynika z trzeciej edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD).
„78% przedsiębiorców deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy nie zamierza inwestować. Inne plany ma 14% z nich. W porównaniu z poprzednią edycją badania 'KoronaBilans MŚP’, grupa ta nieznacznie się zmniejszyła. Wciąż jest ich jednak więcej niż w maju, kiedy takie plany miało 12% firm. W najlepszej sytuacji są średnie przedsiębiorstwa. W tej grupie inwestować zamierza prawie co trzecia firma. Dużo ostrożniejsi są mikroprzedsiębiorcy. Prawie 90% z nich jest zdania, że nowy sprzęt lub remont mogą poczekać. Z tego wynika, że im mniejsza firma, tym większa ostrożność, jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy” – czytamy w komunikacie.
Najliczniejszą grupę – 60% spośród wszystkich, którzy zamierzają inwestować – stanowią przedsiębiorcy planujący w najbliższym czasie zakup nowego sprzętu i maszyn. Środki na ten cel chcą przeznaczyć głównie firmy z branży budowlanej i produkcyjnej. Kolejne wskazania na liście to inwestycje w systemy IT (24%), prace budowlane i remontowe (24%) oraz zakup materiałów (12%).
Plany przebudowy lub renowacji biura ma obecnie co czwarta firma, choć wcześniej zamiar taki miało zaledwie 10% z nich. Najaktywniejsze prace remontowe chcą prowadzić małe i średnie przedsiębiorstwa z branży usługowej.
Badanie wskazało też, że ponad 1/3 firm – głównie średnie przedsiębiorstwa, przedstawiciele branży usługowej – planuje w najbliższym czasie przenieść swoją działalność do internetu.
„Jak widać, przedsiębiorcy różnie reagują na sytuację na rynku. Większe firmy lepiej zdały egzamin z cyfrowej transformacji. Mniejsze kilka razy oglądają każdą złotówkę. Wstrzymanie inwestycji może być z jednej strony oznaką ostrożności, ale z drugiej może skutkować utratą pewnych szans i okazji do zarobku. Firmy, które szybko wdrożyły działalność online’ową, stosunkowo dobrze przetrwały lockdown i zapewniły sobie stały dopływ nowych klientów. Ci zaś, którzy długo się wahali, dziś już mogą nie nadrobić strat wynikających z przestoju” – skomentował prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, cytowany w komunikacie.
III edycja ogólnopolskiego Badania „KoronaBilans MŚP” została przeprowadzona przez IMAS International techniką badawczą CATI/CAWI pod koniec czerwca 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Objęła grupę 305 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249).
Źródło: ISBnews