Torpol spodziewa się, że po uwzględnieniu ostatniego kwartału tego roku wyniki finansowe grupy pozostaną lepsze niż w 2021 r. i być może będą rekordowe, choć przy niższych przychodach, wynika ze słów prezesa Grzegorza Grabowskiego.
„Na pewno spodziewamy się niepogorszenia tej progresji, która występuje przez cały rok 2022, czyli utrzymania tego poziomu wynikowego. Przychody mogą być może nieco niższe niż w roku 2021, natomiast te wyniki finansowe są lepsze niż w 2021 r. i tak pewnie będzie w 2022 roku, w sposób mocno zauważalny” – powiedział Grabowski podczas konferencji prasowej.
Później dodał jeszcze, że „rok [2022] będzie jednym z lepszych, jak nie najlepszym dla spółki”.
Po trzech kwartałach 2022 r. Torpol wypracował skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 149,4 mln zł (+107% r/r), a EBITDA osiągnęła poziom 140,5 mln zł (+119,3% r/r). Zysk netto grupy wyniósł 105,8 mln zł (+194%). Przychody w tym okresie wyniosły 731,8 mln zł wobec 772,7 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Na kwartał przed końcem roku marża brutto ze sprzedaży sięgnęła 20,4% (+11,1 pkt proc. r/r).
Spółka spodziewa się jednak, że marża będzie spadać w 2023 r.
„Z portfela będą ubywały kontrakty o marży przekraczającej tę średnią, która się 'urodziła’. Na pewno nie dotknie to jeszcze roku 2022. Na ile to będzie zauważalne w 2023 r. – to wszystko zależy od innych zdarzeń, od kwestii wejścia nowych kontraktów, czy rozpocznie się ich realizacja, czy podpiszemy umowy na początku grudnia, czy stycznia, czy sprzedaż będzie przynajmniej w części realizowana. […] Natomiast ten spadek będzie na pewno zauważalny, bo bardzo wysoka marża dziś funkcjonuje w spółce” – wyjaśnił prezes.
Podkreślił, że 2023 r. będzie trudny, ale stabilna sytuacja Torpolu pozwala się z tym zmierzyć.
„Jesteśmy zdolni, żeby przetrwać nawet najczarniejsze scenariusze” – powiedział Grabowski.
W komentarzu do wyników za okres I-III kw. br. prezes wskazywał, że „przed nami niezwykle trudny 2023 rok. Cała branża budownictwa kolejowego będzie musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, na czele z brakiem kontraktów na rynku oraz rozstrzygnięć co do ich finansowania, związaną z tym ostrą walką konkurencyjną na każdym postępowaniu, podkręcaną stosowanymi przez zamawiającego aukcjami elektronicznymi, nałożonymi na Rosję sankcjami gospodarczymi skutkującymi ponadprzeciętnym, niemożliwym do przewidzenia wzrostem cen materiałów, usług, energii i paliw oraz nieadekwatną do tych wzrostów waloryzacją przyjętą na realizowanych kontraktach”.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 121,42 mln zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews