Unimot odnotował 17,22 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 81,83 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 40,89 mln zł wobec 109,03 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 73,52 mln zł wobec 114,58 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 47,47 mln zł wobec 104,86 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
W nowej strategii biznesowej na lata 2024-2028, Grupa Unimot pogrupowała segmenty biznesowe w trzy kluczowe obszary. Zgodnie z tym podziałem, w głównych obszarach działalności, do których zaliczono paliwa, biopaliwa, gaz LPG, bitumeny, paliwa lotnicze i paliwa stałe, w I kwartale 2024 r. Grupa Unimot wypracowała 11,6 mln zł EBITDA skorygowanej. Obszar logistyka, czyli terminale paliwowe, stacje paliw i logistyka kolejowa wypracował w tym okresie wynik 18,3 mln zł, natomiast obszar przejściowy i transformacyjny, czyli gaz ziemny, energia elektryczna i ciepło oraz odnawialne źródła energii osiągnęły wynik 23,6 mln zł, podano w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 995,9 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 3 279,33 mln zł rok wcześniej.
W raportowanym okresie wolumen sprzedaży paliw ciekłych wyniósł 479 tys. m3, wolumen sprzedaży gazu LPG – 72 tys. ton, wolumen sprzedaży gazu ziemnego – 677 GWh, a wolumen sprzedaży energii elektrycznej – 386 GWh.
„W I kwartale odczuliśmy skutki wymagającego otoczenia, ale także sezonowości, która towarzyszy jednemu z naszych wiodących obecnie segmentów biznesowych, czyli bitumenom. Wyniki I kwartału pokazują jednak przede wszystkim jak ważna była dywersyfikacja biznesu przeprowadzona przez nas w 2023 r. – dzięki siedmiu spółkom przejętym w ubiegłym roku, które stanowią dzisiaj integralną część Grupy Unimot, generujemy stabilne wyniki niezależnie od warunków rynkowych. Realizacja założeń strategii biznesowej na lata 2024-2028, którą opublikowaliśmy miesiąc temu, pozwoli nam na dalszą dywersyfikację źródeł przychodu i maksymalne wykorzystanie potencjału każdego z segmentów biznesowych” – powiedział prezes Adam Sikorski, cytowany w materiale.
W I kwartale 2024 r. Grupa Unimot rozszerzyła swoją ofertę dla klientów hurtowych o paliwo HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), które umożliwia ograniczenie emisji CO2 aż do 94% w porównaniu z olejem napędowym (ON), a w maju 2024 r. jako pierwsza w Polsce rozpoczęła sprzedaż tego paliwa również na stacji paliw. W I kwartale 2024 r. Grupa rozpoczęła obrót paliwem żeglugowym i lotniczym, a w kwietniu 2024 r. podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach. W maju 2024 r., w ramach przygotowania na wejście w życie sankcji na rosyjski gaz LPG, Grupa Unimot podpisała umowy na przeładunku i magazynowania gazu LPG w niemieckim terminalu w Wilhelmshaven (o wolumenie około 8 tys. ton), planuje także podpisanie umowy na magazynowanie w tym terminalu oleju napędowego (o wolumenie 78 tys. m3), przypomniano także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2024 r. wyniosła 12,53 mln zł wobec 5,23 mln zł straty rok wcześniej.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Spółka miała 12,91 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2023 r.
Źródło: ISBnews