Wielton odnotował 13,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 8,97 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 26,44 mln zł wobec 18,42 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 45,78 mln zł wobec 36,52 mln zł zysku rok wcześniej.
Marża EBITDA wyniosła 5,4% wobec 4,5% rok wcześniej. Wskaźnik długu netto/EBITDA został utrzymany na poziomie wynoszącym 2,29x, podano.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 848,78 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 814,21 mln zł rok wcześniej.
„Po rekordowym w historii Grupy Wielton 2022 r., również w pierwszym kwartale 2023 r. utrzymaliśmy trend wzrostowy na poziomie przychodów ze sprzedaży, wyniku EBITDA oraz zysku netto. Wypracowaliśmy dobrą sprzedaż wolumenową, pomimo widocznego hamowania biznesu. Mamy świadomość z jak wieloma wyzwaniami zmaga się obecnie branża transportowa, którą staramy się wspierać. Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności” – powiedział prezes Paweł Szataniak, cytowany w komunikacie.
„Główne czynniki wpływające na rezultaty finansowe Grupy w pierwszym kwartale 2023 roku to:
– Wzrost przychodów ze sprzedaży. Wyniosły one 848 775 tys. zł wobec 814 211 tys. zł w analogicznym okresie 2022 roku (wzrost o 4,2%). Był to efekt podniesienia cen na produkty Grupy spowodowane zanotowanym w wyniku agresji Rosji na Ukrainę, wzrostem cen energii, materiałów (takich jak stal i aluminium). Przychody uzyskane w Polsce były wyższe o 10,9%, zaś przychody z rynków zagranicznych zwiększyły się o 2,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.
– Odbudowa stopy marży brutto ze sprzedaży, która ukształtowała się na poziomie 12,5% wobec 9,8% rok wcześniej. Podniesienie cen na produkty Grupy Wielton oraz zmiana struktury sprzedaży pozwoliło osiągnąć jej marżę, do poziomu sprzed pandemii.
– Utrzymanie ścisłej dyscypliny w zakresie kosztów sprzedaży, pomimo wzrostu cen transportu. W warunkach ponad 4-procentowego wzrostu przychodów ze sprzedaży, koszty sprzedaży wzrosły o 6,0%.
– Wyższe koszty ogólnego zarządu (o 15,2%), m.in. ze względu na rozszerzenie składu Grupy Wielton.
– Znacznie gorszy wynik na pozostałej działalności operacyjnej. Ukształtował się on na poziomie 412 tys. zł w porównaniu z 8 950 tys. zł w analogicznym okresie 2022 roku (kiedy to rozpoznano odszkodowanie BI w wysokości 7 ml zł).
– Zbliżony do uzyskanego w pierwszym kwartale 2022 roku ujemny wynik na działalności finansowej” – czytamy w sprawozdaniu.
Grupa sprzedała 5259 sztuk pojazdów, o 13% mniej niż w I kw. 2022 r. Pomimo wyzwań rynkowych i spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, Grupa utrzymała poziom sprzedaży wolumenowej z I kw. 2021 r. (5243 sztuk pojazdów). Największy, wynoszący 50%, udział w portfelu sprzedaży miały naczepy uniwersalne. Największy wzrost sprzedaży, w portfolio Grupy, odnotowano w zestawach przestrzennych i naczepach podkontenerowych, podano.
„W drugi kwartał 2023 roku Grupa Wielton weszła z dobrymi wynikami sprzedażowymi i bezpiecznym dla swojego funkcjonowania poziomem zamówień. Jednak w dalszym ciągu schłodzenie popytu związane z niepewnością rynkową i wstrzymywaniem decyzji zakupowych przez firmy transportowe stanowi jedno z największych wyzwań branży naczepowej. W efekcie możemy spodziewać się zaostrzenia konkurencji, walki o utrzymanie udziałów rynkowych, a także presji cenowej ze strony klientów. Skupiamy się na aktywnej sprzedaży, wchodzimy na nowe rynki i opracowujemy nowe pojazdy. Jesteśmy dobrze przygotowani do wyzwań stojących przed naszą branżą” – powiedział CEO Mariusz Golec.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2023 r. wyniósł 25,7 mln zł wobec 20,37 mln zł zysku rok wcześniej.
Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody sięgnęły 3,43 mld zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews