Ponad połowa Polaków w zamian za dodatkowe korzyści jest skłonna udostępnić innym podmiotom dane ze swojego rachunku bankowego. O obowiązywaniu prawa dotyczącego otwartej bankowości (dyrektywa PSD2) słyszało 35,5% Polaków, wynika z badania na temat otwartej bankowości w Polsce zleconego przez spółkę Easy Check i Krajowy Rejestr Długów (KRD).
„Pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła postępujący proces cyfryzacji usług i przenoszenia ich do przestrzeni wirtualnej. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki Easy Check i Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, do usług finansowych, z których za pośrednictwem internetu korzysta najwięcej Polaków, należą płatności online (79%) oraz bankowość mobilna (74%). Popularne są również ubezpieczenia online, wskazane przez 29% badanych. To oznacza, że z większości najczęściej wybieranych przez siebie usług finansowych korzystamy w sieci. Wciąż nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się jeszcze pożyczki online (13,5%)” – czytamy w komunikacie.
Zapytani o to, z jakich usług finansowych najczęściej korzystają, większość ankietowanych wskazała na zlecenia transakcji i przelew środków (61,5%), ubezpieczenia (60%) oraz pożyczki (24,5%). Co 5. badany z myślą o przyszłości lokuje swoje środki, kupując np. papiery wartościowe, podano.
„Rozwiązania spełniające oczekiwania konsumentów korzystających z usług finansowych już dziś są możliwe dzięki wdrożeniu dyrektywy PSD2. Oprócz wprowadzenia procedury silnego uwierzytelnienia, czyli podwójnej weryfikacji tożsamości klienta podczas m.in. logowania do konta i inicjowania przelewów. Dyrektywa wprowadziła również szereg zmian, które otwierają przed nimi nowe możliwości. Udostępniając informacje o swoim rachunku innym podmiotom, np. sklepom internetowym albo firmom pożyczkowym, konsumenci mogą liczyć na błyskawiczne decyzje bez konieczności odwiedzania siedziby firmy z plikiem dokumentów, oraz na spersonalizowaną ofertę dopasowaną do ich potrzeb i możliwości. Ponad połowa Polaków (53%) oceniła możliwość korzystania z indywidualnie dopasowanych usług finansowych w instytucjach innych niż banki jako przydatną” – powiedział prezes Easy Check Zbigniew Hordecki, cytowany w materiale.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, o obowiązywaniu prawa dotyczącego otwartej bankowości (dyrektywa PSD2) słyszało 35,5% Polaków. Najlepiej zorientowane w tym zakresie są osoby w wieku 25 -34 lata (47%), podkreślono.
Wgląd w informacje o rachunku mogą mieć tylko podmioty posiadające odpowiedni wpis do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego i tylko za zgodą i na życzenie właściciela rachunku. Takie dane mogą być wykorzystane przez firmy do tego, żeby na podstawie analizy zachowań płatniczych klienta, dopasować odpowiednio ofertę do jego potrzeb.
„Na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych danych sprzedający są w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji klienta. To z kolei pozwoli im nie tylko dopasować ofertę finansowania do jego możliwości, ale przede wszystkim lepiej ocenić ryzyko i zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe czy nawet przyspieszyć decyzję o odroczeniu płatności. Sprzedający otrzymuje bardzo wiele informacji o kliencie m.in. jego charakterystykę i predyspozycje do kupowania. To zupełnie nowa forma weryfikacji wypłacalności konsumenta” – dodał Hordecki.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, ponad połowa Polaków (55%) byłaby skłonna do przekazania danych ze swojego rachunku bankowego w zamian za określoną korzyść. Prawie 30% badanych deklaruje, że do przekazania danych z rachunku bankowego innym podmiotom finansowym przekonałaby ich niższa cena produktu. Dla 23% ważnym argumentem byłaby dodatkowa usługa do tej już zakupionej, podano również.
Blisko 20% ankietowanych wskazało z kolei na uproszczenie procesu sprzedaży i weryfikacji tożsamości, która jest potrzebna np. podczas wnioskowania o pożyczkę online lub przy wyborze odroczonych płatności w trakcie zakupów w sieci. Listę najważniejszych korzyści, które mogłyby przekonać konsumentów do tego, żeby podzielić się z firmą historią transakcji swojego konta bankowego zamyka możliwość specjalnej oferty w postaci np. dodatkowego ubezpieczenia oraz prostsza i szybsza weryfikacja zdolności kredytowej. Wskazało to ok. 18% respondentów.
Ogólnopolskie badanie „Otwarta bankowość w Polsce w 2021 roku” zostało przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie spółki Easy Check i KRD w czerwcu 2021 r. na reprezentatywnej grupie 709 osób.
Źródło: ISBnews