Blisko połowa (45%) badanych nisko ocenia wiedzę polskiego społeczeństwa na temat zmian klimatu i wpływu gospodarki na środowisko, zaś 18% ocenia świadomość ekologiczną Polaków wysoko, wynika z badania przeprowadzonego dla Banku Millennium. Ponad 40% respondentów uważa, że sytuacja ekologiczna w Polsce i reszcie Europy jest podobna, ponad 30% ocenia, że w naszym kraju jest pod tym względem gorzej niż w Europie, a ponad 20% – że lepiej.
Z badania „Postawy ekologiczne Polaków” dla Banku Millennium wynika, że prawie 60% badanych Polaków w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje codzienne nawyki w trosce o przyrodę.
„Polacy na poziomie deklaratywnym przywiązują dość dużą wagę do spraw związanych z ochroną środowiska naturalnego. Co drugi respondent twierdzi, że zwraca uwagę na proekologiczne działania firm i instytucji, jest gotowy płacić więcej za produkty przyjazne środowisku, a także czyta raporty i wiadomości dotyczące ekologii. Niemal 60% pytanych przyznało, że w ciągu ostatnich 2 lat zmieniło swoje nawyki ze względu na aspekty związane ze środowiskiem naturalnym” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Respondenci deklarują szereg regularnych działań proekologicznych, ale jednocześnie nie są przekonani, by miały one duży wpływ na poprawę środowiska naturalnego. Wyjątkiem jest segregacja śmieci, którą na co dzień deklaruje 76% respondentów, a ponad połowa uważa za mającą znaczenie w ochronie środowiska, wskazano w materiale.
„W przypadku pozostałych proekologicznych działań rozbieżność jest już znaczna. Na przykład 70% badanych wyłącza niepotrzebne oświetlenie, ale już tylko 21% uważa to za istotne z punktu widzenia środowiska. 64% badanych wybiera energooszczędne żarówki i sprzęt AGD do domu, 63% respondentów oszczędza bieżącą wodę, 54% pytanych kupuje mniejsze ilości produktów spożywczych i ogranicza marnowanie jedzenia, natomiast przekonanie, że te czynności wpływają na poprawę stanu środowiska podziela odpowiednio tylko 24%, 32% i 18% pytanych” – wymieniono w informacji.
Wszystkie te najpopularniejsze rutyny są powiązane z oszczędzaniem pieniędzy. Pytani Polacy rzadziej deklarują podejmowanie proekologicznych działań wynikających wprost z przekonań lub wiążących się z wyższymi kosztami, zaznaczono w komunikacie.
„Na przykład już tylko 26% respondentów decyduje się na zakup przyjaznych środowisku produktów z certyfikatami potwierdzającymi zrównoważoną produkcję lub uprawę. W mniejszym stopniu pytani zwracają uwagę na to, czy producent lub usługodawca generuje negatywny wpływ na środowisko (odpowiedziało tak 19% respondentów), mniej niż co piąty Polak inwestuje w odnawialne źródła energii (np. fotowoltaikę czy pompy ciepła), a zaledwie co dziesiąty zwraca uwagę na to, czy podróżuje do krajów z problemem śmieci i zaniżonymi standardami dbania o środowisko” – czytamy dalej.
Badanie „Postawy ekologiczne Polaków” zrealizowała w sierpniu 2024 roku agencja badawcza SW Research na zlecenie Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1000 osób metodą CAWI.
Źródło: ISBnews