Więcej niż 2 na 5 ankietowanych Polaków (45%) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet – wyprzedzając w deklaracjach Amerykanów (42%), Holendrów (37%), Australijczyków (36%), Finów (35%) i Norwegów (34%), wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny – globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności i serwisu zakupowego.
„Mając wybór, 3 na 5 (59%) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast sklepów stacjonarnych. Więcej niż 2 na 5 ankietowanych (45%) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet – wyprzedzając w deklaracjach Amerykanów (42%), Holendrów (37%), Australijczyków (36%), Finów (35%) i Norwegów (34%). To kolejny dowód na to, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie” – czytamy w komunikacie.
Dane z 2021 r. pokazują, że już niemal wszyscy Polacy (96%) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów w sieci. Ten wysoki odsetek kupujących online utrzymuje się na stałym poziomie we wszystkich grupach wiekowych, od 18 do 65 lat, podkreślono.
„33% Polaków przyznało w badaniu, że robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu. To zaskakująco wysoki odsetek, Polacy kupują w sieci znacznie częściej niż mieszkańcy Austrii (24%) i krajów skandynawskich, czyli Szwecji (27%), Norwegii (27%) i Finlandii (18%), które wcześnie rozpoczęły swoją przygodę z cyfryzacją” – czytamy dalej.
Najpopularniejsze kategorie produktów, w przypadku których Polacy dokonują zakupów online, to: elektronika (47%), sport i rekreacja (41%), odzież i obuwie (39%) oraz rozrywka (39%).
„Wydaje się, że większość Polaków zakupy robi 'w biegu’ – ponad 2 na 5 (44%) używa do tego telefonów komórkowych, ustępując pod tym względem tylko Amerykanom (48%). Polacy wyprzedzają tu Australijczyków (41%), Brytyjczyków (38%) czy Niemców (36%), ale i Norwegów (33%), Szwedów (29%) oraz Austriaków (29%), jak również Holendrów (28%) i Finów (25%). W Polsce jest ponad 83% [wg Statista] aktywnych użytkowników smartfonów i oczekuje się, że liczba ta jeszcze wzrośnie w nadchodzących latach” – napisano także w materiale.
Ponad 3/5 (62%) kupujących Polaków wolałoby również dostawę do automatu paczkowego, co sprawia, że Polska jest pionierem tego globalnego trendu, podkreślono także. Odsetek ten jest prawie dwukrotnie wyższy niż w drugiej pod tym względem Finlandii (33%) i aż 60 razy większy niż w Wielkiej Brytanii (1%), która zamyka ranking w tym obszarze.
„Według badań zleconych przez Klarnę, prawie jedna trzecia (29%) Polaków wybrałaby rozwiązanie 'zapłać później’, gdyby taka opcja była dostępna. 41% chce mieć możliwość sprawdzenia towaru przed dokonaniem płatności, a 34% chce płacić tylko za przedmioty, które zdecyduje się zatrzymać. Ponieważ w Polsce standardem są pensje wypłacane raz w miesiącu, nie jest zaskoczeniem, że Polacy uważnie zarządzają swoimi zasobami finansowymi i nie chcą zamrażać gotówki w związku z wieloma zakupami” – czytamy dalej.
„Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie, a Polacy pod wieloma względami wyprzedzają inne nacje. Polscy konsumenci są niesamowicie obeznani z technologią – korzystają z najnowszych rozwiązań, aby robić zakupy tam, gdzie chcą i kiedy chcą, a sposób robienia zakupów online dopasowują do swoich potrzeb. Rozwijająca się oferta rozwiązań 'Zapłać później’ prawdopodobnie jeszcze bardziej przyspieszy wzrost zakupów online, umożliwiając polskim konsumentom przekształcanie własnych salonów w przymierzalnie” – skomentowała ekspert Klarna ds. zachowań konsumenckich Viveka Söderbäck, cytowana w komunikacie.
Badanie internetowe została przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1 074 respondentów w wieku 18-65 lat w sierpniu 2021 r. Porównanie z innymi krajami opiera się na oddzielnym, wielotysięcznym badaniu przeprowadzonym w maju 2021 r.
Źródło: ISBnews