Zdecydowanie najwięcej ankietowanych planuje kupić część prezentów świątecznych online, a resztę stacjonarnie – 57,8% (rok temu – 52%), wynika z raportu pt. „Plany zakupowe Polaków na święta 2023”, autorstwa platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy Blix. Dalej wskazywane są wyłącznie sklepy internetowe – 21% (poprzednio – 24%) i stacjonarne – 17,4% (w zeszłym roku – 20%). Analitycy z UCE Research podkreślają, że opcja łączenia zakupów online i offline r/r umocniła swoją pozycję.
„W tym roku najwięcej rodaków da prezenty gwiazdkowe 4-5 osobom – 28,4%. Rok temu tak wskazało 31% konsumentów. Dalej w tegorocznym zestawieniu kolejno widać upominki dla 6-7 bliskich – 20,4% (w ub.r. – 22%), 2-3 – 16,8% (rok temu – 17%), ponad 10 – 18,1% (rok wcześniej – 13%), a także 8-9 – 13,3% (poprzednio – 12%). Jedną osobę obdaruje 1,1% Polaków (w 2022 roku – 2%). Z kolei 1,6% shopperów jeszcze nie potrafi wskazać konkretnej liczby (w ubiegłym roku – 2%). Zaledwie 0,3% ankietowanych nie kultywuje tej tradycji (poprzednio – 1%)” – czytamy w komunikacie.
Zdecydowanie najwięcej ankietowanych planuje kupić część prezentów online, a resztę stacjonarnie – 57,8% (rok temu – 52%). Dalej są wskazywane wyłącznie sklepy internetowe – 21% (poprzednio – 24%), fizyczne placówki – 17,4% (w zeszłym roku – 20%). Natomiast 3% respondentów jeszcze nie wie, gdzie nabędzie upominki i tak samo było w ub.r. Dla 0,8% badanych nie ma to znaczenia (w 2022 roku – 1%).
Odpowiadając na pytanie wielokrotnego wyboru, ankietowani wskazali też, jakiego typu prezenty zamierzają kupić. Najczęściej wymieniali kosmetyki – 69,5% (rok temu – 63,7%). Dalej w rankingu są zabawki – 60,6% (wcześniej – 57,1%), słodycze – 45% (45,3%), perfumy – 33,9% (28,7%), a także ubrania – 33,6% (39,9%). Analitycy z UCE Research zwracają uwagę na to, że kosmetyki r/r zyskały 5,8 pkt proc. Zabawki r/r poszły w górę o 3,5 pkt proc. Z kolei perfumy odnotowały wzrost r/r o 5,2 pkt proc. Wszystkie inne pozycje są na minusie, podano również.
„Ankietowani wskazali też, ile średnio wydadzą w tym roku na prezent. Najczęściej podawali 51-100 zł – 42,9% (rok temu – 47%). Dalej w zestawieniu widać 101-200 zł – 32,1% (poprzednio – 27%), do 50 zł – 9,5% (12%), 201-300 zł – 7,3% (6%). Wyższe kwoty mają zdecydowanie mniej wskazań. 301-400 zł deklaruje tylko 2,4% ankietowanych (w ub.r. – 1%), 401-500 zł – 0,9% (wcześniej – 1%), więcej niż 500 zł – 0,7% (1%). Z kolei 4,2% badanych nie potrafi określić się w tym względzie (poprzednio – 5%). Jak stwierdzają analitycy z UCE Research, r/r wzrosły deklarowane wartości w kwotach od 101 zł do 400 zł” – zakończono.
Badanie zostało przeprowadzone przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI na próbie 1032 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z ubiegłorocznego badania, wykonanego na próbie 1105 konsumentów.
Źródło: ISBnews