Ponad 2/3 (68%) Polaków robi zakupy lokalnie, aby pomóc w odbudowie swojej społeczności, wynika z badania Mastercard.
„W tym wyjątkowym roku zwracamy większą uwagę nie tylko na to, co kupujemy, ale także na to, gdzie to robimy. 57% Polaków podczas świątecznych zakupów zdecydowało się wesprzeć swoją lokalną społeczność. 7 na 10 konsumentów kupiło prezenty w małych sklepach w najbliższej okolicy, aby wesprzeć ich biznes, a 40% deklaruje, że czeka, aż ich ulubione sklepy w sąsiedztwie zostaną na nowo otwarte, żeby skorzystać z ich oferty. Co ciekawe, sprzedawców 'po sąsiedzku’ szukamy także w internecie – 45% Polaków zakupy zrobi na stronach sprzedawców z najbliższej okolicy” – czytamy w komunikacie.
Także na wigilijnych stołach pojawią się w tym roku wybrane lokalnie produkty. 65% ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że przedświąteczne zakupy zrobi w okolicznych sklepach. W trudnych dla gastronomii czasach 4 na 10 Polaków zapowiada, że dania na uroczystą kolację zamówi w okolicznych restauracjach, podkreślono.
61% ankietowanych „zaciska pasa” po trudnym roku i na prezenty wyda mniej niż w latach ubiegłych. Nie znaczy to jednak, że stracą one na wartości. 2/3 badanych Polaków zapewnia, że w ich przygotowanie włoży więcej osobistego zaangażowania, a 63% deklaruje, że na ich tworzenie i wybór przeznaczy więcej czasu, podano w materiale.
Niemal połowa (49%) ankietowanych w badaniu Mastercard planuje zakup prezentów wspierających cele charytatywne, aby w ten sposób pomóc ludziom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. 17% Polaków deklaruje zakup produktów, m.in. jedzenia i ubrań, które trafią bezpośrednio do potrzebujących. 18% kupując prezenty, wesprze organizacje pomagające zwierzętom, a 16% wykona bezpośrednią darowiznę na cele charytatywne. 1 na 4 ankietowanych kupi charytatywne kartki z życzeniami, wskazano również.
„Polacy od lat pokazują, że święta Bożego Narodzenia to dla nich nie tylko okazja do kupowania prezentów i obdarowywania innych, ale przede wszystkim bezcenny czas, który mogą spędzić ze swoimi najbliższymi. Ten rok jest wyjątkowy, dodatkowo skłaniając do refleksji i do gestów życzliwości, których dziś wiele osób potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek. Obserwowanie, jak w tych trudnych czasach Polacy angażują się w działania charytatywne, w przygotowanie wyjątkowych podarunków mimo mniejszego budżetu czy we wsparcie lokalnych przedsiębiorców, jest bardzo budujące” – powiedział dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski, cytowany w komunikacie.
Badanie przeprowadzone przez niezależny instytut badawczy Fly Research na próbie 16 000 dorosłych respondentów w 15 krajach w listopadzie 2020 r.
Źródło: ISBNews