Trzech na czterech Polaków (73,5%) segreguje śmieci w swoich domach, wynika z raportu „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania” przygotowanego przez Santander Consumer Bank (Santander CB). Według danych GUS przeciętny Polak co roku produkuje 325 kg śmieci, czyli prawie kilogram każdego dnia.
„Choć przepisy nakładają na nas obowiązek segregacji śmieci, to z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu 'Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania’ wynika, że stosuje się do tego w swoich domach 73,5% Polaków. Jest to szczególnie istotne w świetle wymogów unijnych, zgodnie z którymi w 2020 roku połowa wytwarzanych odpadów komunalnych powinna być poddawana recyklingowi. Dane zebrane przez Santander Consumer Bank wskazują, że śmieci najchętniej segregują mieszkańcy dużych miast takich jak Gdańsk, Szczecin czy Bydgoszcz (aż 97%) oraz osoby ze średnim wykształceniem (77%). Co ciekawe, najmniej entuzjastycznie podchodzą do recyklingu ankietowani z wykształceniem wyższym – segregację odpadków stosuje 69% tej grupy badanych oraz mieszkańcy małych miast do 50 tys. mieszkańców (66%)” – czytamy w komunikacie.
Drugą najbardziej popularną czynnością deklarowaną przez Polaków w kontekście zachowań proekologicznych jest oszczędzanie wody (40,7%). W dalszej kolejności badani wskazywali na unikanie lub rezygnację z plastikowych opakowań (26,4%). Co dziesiąty Polak stosuje ekologiczne rozwiązania do ogrzewania domu, rezygnując z opalania węglem.
„Wyniki naszego badania dowodzą, że wśród Polaków wzrasta świadomość ekologiczna. Jedynie nieco ponad 3% badanych odpowiedziało, że na co dzień nie robi nic dla dobra środowiska. Jako członek globalnej Grupy Santander wiemy, że jako sektor finansowy musimy wspierać odpowiedzialność społeczną i działania promujące zieloną energię. W swojej ofercie mamy m.in. specjalny kredyt ratalny ułatwiający sfinansowanie zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych. Z kolei nasi klienci korzystający z kredytu gotówkowego z roku na rok coraz chętniej inwestują we własne działki, ogrody czy ogródki” – powiedziała zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander CB Agnieszka Kociemska, cytowana w komunikacie.
Innym wskazanym przez ankietowanych popularnym działaniem proekologicznym jest korzystanie z energooszczędnych sprzętów elektronicznych. Używa ich prawie 40% najmłodszych badanych w wieku 18-29 lat oraz co czwarty senior powyżej 70. roku życia. Młodzi Polacy często zwracają również uwagę na pochodzenie kupowanych produktów spożywczych. Niemal co trzeci ankietowany z tej grupy wiekowej kupuje żywność z ekologicznych upraw i hodowli, zaznaczono.
Wyniki badania Santander CB pokazują również, że Polacy chętnie kupują produkty wielokrotnego użytku. Korzysta z nich prawie połowa 60-latków. Po artykuły wielorazowe często sięgają również 30-latkowie (31%) i 50-latkowie (22%). Z kolei najtrudniej przekonać się do nich najmłodszym Polakom.
Badanie na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – wiosenne wyzwania” na zlecenie Santander Consumer Banku wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, na początku marca 2020 roku, na próbie reprezentatywnej dla ogółu Polaków. Badanie zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI). N=1000.
Źródło: ISBnews