Niemal wszyscy Polacy, bo 98%, planują wyjechać tego lata na wakacje, a większość na organizację wypoczynku planuje wydać ponad 3 000 zł, wynika z badania Klarna.
Według badania konsumenckiego „Sports & Travel Report 2024” najwyższym odsetkiem osób chętnych do podróżowania odznacza się pokolenie Baby Boomers (58-78 lat), gdzie 99,6% wybiera się na letnie wyjazdy, zaś wśród młodszych grup wiekowych takie spędzenie urlopu zadeklarowało 97% respondentów.
Ponad połowa Polaków spędzi na wakacjach od 8 do 14 dni. Z dwutygodniowego odpoczynku najchętniej skorzystają Millenialsi (26-41 lat) – aż 62% z nich przeznaczy tyle czasu na urlop. Niektórzy respondenci skorzystają z dłuższych wyjazdów: 4% ankietowanych mówi, że tego lata na wakacjach spędzi ponad miesiąc, podano.
„Wzrost kosztów życia wpływa na wakacyjne podróże Polaków, ale nie oznacza to rezygnacji z nich. Nasze badania pokazują, że ponad jedna trzecia respondentów (35%) poszukuje tańszych opcji zakwaterowania, a 25% decyduje się na korzystniejsze finansowo rozwiązania transportowe. Dlatego przy dokonywaniu zakupów związanych z podróżami warto skorzystać z możliwości jakie oferuje Klarna. Korzystanie z usług takich jak 'Zapłać za 30 dni’, nie tylko daje możliwość odroczenia swoich płatności, ale także pomaga w zarządzaniu budżetem” – powiedział Head of Klarna na rynku CEE Łukasz Dwulit, cytowany w komunikacie.
Jak pokazuje raport, do zmniejszenia kosztów podróży dąży głównie najmłodsza grupa badanych. Wśród Gen Z (18-25 lat), blisko połowa osób (46%) poszukuje tańszych noclegów, a ponad 33% decyduje się na atrakcyjniejszy cenowo sposób dojazdu do miejsca docelowego. Jednak to Millenialsi, w porównaniu do innych grup wiekowych, najczęściej postanawiają podróżować bliżej domu. Takie rozwiązanie podjęło ponad 20% respondentów w wieku 25-41 lat.
Duża grupa respondentów deklaruje, że na podróże przeznaczy ponad 3 000 zł. Jedyną grupą wiekową, w której większość badanych zadeklarowała niższą kwotą jest Pokolenie Z. W tym przypadku, jest to niewiele mniejsza suma – przedział 2 500-3 000 zł, którą planuje wydać 25% badanych, podano także.
Według badania Polacy czerpią inspiracje na swoje podróże z przeróżnych źródeł – najczęściej są to polecenia od rodziny oraz przyjaciół (54%), blogi podróżnicze (51%) oraz media społecznościowe (46%) w tym 66% przedstawicieli Pokolenia Z.
Z raportu wynika też, że na wybór wakacyjnej destynacji Polaków głównie wpływają kwestie finansowe oraz klimatyczne. Oba te czynniki są ważne dla ponad połowy respondentów (54%). Pogoda jest szczególnie istotna dla najstarszej grupy badanych (58-78 lat) – wspomina o niej 62% respondentów. Z kolei troskę o budżet deklaruje aż 57% przedstawicieli najmłodszej grupy wiekowej (26-41 lat).
Jak pokazuje badanie, 51% rodaków decyduje się na wakacje za granicą w jednym z europejskich krajów, a 44% badanych zamierza podróżować po Polsce. Najwięcej krajowych wycieczek odbędą Baby Boomers (49%), zaś z pokolenia Z 88,5% organizuje wyjazdy za granicę.
Badania Klarny zostało przeprowadzone w kwietniu 2024 r. we współpracy z agencją badawczą Dynata w 10 krajach (Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Polska, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i USA) i objęło co najmniej 1000 respondentów w każdym kraju, 2 000 w przypadku USA. Łącznie w badaniu wzięło udział 11 231 konsumentów.
Źródło: ISBnews