Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wyniósł -4 pkt we wrześniu i zanotował poprawę o 0,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„We wrześniu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
– nie nastąpiła zmiana ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wskaźnik pozostał na poziomie -4,6;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 2,7 pkt proc., z poziomu -3,2 do -0,5;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – wzrost o 2,9 pkt proc., z poziomu -26,3 do -23,4;
– nastąpił spadek skłonności do zakupów – spadek o 3,2 pkt proc., z poziomu 15,8 do 12,6″ – czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 3-8 września w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n= 1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews