Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 5,5 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 23,3 pkt w listopadzie br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,9 pkt proc. i 6,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 6,0 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,3 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do listopada 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,9 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -18,1.
„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji eko-nomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,2 pkt proc. i 6 pkt proc.). Spadek o 2,5 pkt proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Bez zmian pozostała jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia.” – czytamy dalej.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 12 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 75,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.
„Spośród osób pracujących (57,4% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub za przestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 4,1% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi 'możliwe’ i 'raczej nie’ odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 14,6% oraz 38,4%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 39,3%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6%) nie miała zdania” – czytamy dalej.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 087 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 2-12 listopada 2021 r.
Źródło: ISBnews