Komisja Europejska zaktualizowała strategię przemysłową Unii Europejskiej, proponując nowe instrumenty, których celem jest zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów i usług na wypadek przyszłych kryzysów, wzmocnienie roli małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz dążenie do zmniejszenia zależności od państw poza Unią przy imporcie surowców dla wrażliwych ekosystemów, poinformowała Komisja.
„Kryzys wywołał szerszą świadomość potrzeby analizy i zajęcia się strategicznymi zależnościami, zarówno technologicznymi, jak i przemysłowymi. Komisja przeprowadziła analizę, aby uzyskać pierwszy wgląd w nasze zależności strategiczne, biorąc pod uwagę 5,2 tys. produktów importowanych do UE” – czytamy w komunikacie.
Komisja wyodrębniła z nich ponad 130 produktów, od których UE jest w dużym stopniu zależna, we wrażliwych ekosystemach, które stanowią 6% całkowitej wartości importu towarów do UE. Ponad 30 z tych produktów (stanowiących 0,6% całkowitej wartości importu towarów do UE) jest potencjalnie najbardziej wrażliwy ze względu na niską możliwość ich zastąpienia produkcją na terenie Unii.
Są one związane głównie z branżami energochłonnymi (np. surowce) i ekosystemami zdrowotnymi (np. aktywne składniki farmaceutyczne), ale dotyczą również innych produktów, które mogą wspierać przemiany w kierunku gospodarki cyfrowej i niskoemisyjnej. Około połowa całego importu tych zależnych produktów pochodzi z Chin, a następnie z Wietnamu i Brazylii.
Import jest niezbędny w takich obszarach strategicznych jak: surowce, baterie, aktywne składniki farmaceutyczne, wodór, półprzewodniki oraz technologie chmurowe i krawędziowe.
Komisja zapowiada ewentualną zmianę legislacyjną na rzecz silniejszego przywództwa w ustanawianiu norm, m.in. w dziedzinie usług dla biznesu przy jednoczesnej współpracy z innym podmiotami w dziedzinach będących przedmiotem wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI).
Zaktualizowana strategia stanowi również odpowiedź na wezwania do określenia i monitorowania głównych wskaźników konkurencyjności całej gospodarki UE: integracji jednolitego rynku, wzrostu wydajności, konkurencyjności na arenie międzynarodowej, inwestycji publicznych i prywatnych oraz inwestycji w badania i rozwój, podała Komisja.
Proponowana aktualizacja strategii zakłada dostosowane do potrzeb wsparcie finansowe i środki umożliwiające MŚP i przedsiębiorstwom typu start-up skorzystanie transformacji. Komisja zamierza mianować Vazila Hudáka pełnomocnikiem ds. MŚP.
Mają też zostać uruchomione znaczące inwestycje na wsparcie dla MŚP, opracowanie i wdrożenie systemów pozasądowego rozstrzygania sporów w celu przeciwdziałania opóźnieniom w płatnościach na rzecz MŚP oraz wprowadzić środki przeciwdziałające ryzyku niewypłacalności, które dotyka MŚP.
KE przypomina, że w wyniku kryzysu ponad 60% MŚP zgłosiło spadek obrotów, a dwie trzecie zgłosiło, że opóźniły decyzje inwestycyjne lub zmniejszyły inwestycje. Szczególnie dotknęły ich kontrole graniczne i zamknięcia, zakłócenia w łańcuchu dostaw, środki blokujące i utrzymująca się wysoka niepewność.
Komisja zamierza zaproponować także instrument nadzwyczajny jednolitego rynku w celu jego wzmocnienia. Miałoby to być strukturalne rozwiązanie zapewniające swobodny przepływ osób, towarów i usług na wypadek przyszłych kryzysów. W ocenie Komisji, instrument ten powinien zagwarantować większą przejrzystość i solidarność, a także pomóc w rozwiązaniu problemu niedoborów produktów o krytycznym znaczeniu dzięki przyspieszeniu dostępności produktów i zacieśnieniu współpracy w zakresie zamówień publicznych;
Komisja wskazuje także na konieczność pełnego egzekwowania przepisów dyrektywy usługowej, aby zagwarantować, że państwa członkowskie wypełniają swoje obecne obowiązki, w tym obowiązek powiadamiania, w celu identyfikacji i usuwania nowych potencjalnych barier. Planowane jest także wzmocnienie nadzoru rynku produktów poprzez wspieranie organów krajowych w zwiększaniu zdolności i przyspieszaniu cyfryzacji w dziedzinie kontroli produktów i gromadzenia danych.
Komisja przygotowuje się do uruchomienia sojuszu na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych oraz sojuszu na rzecz danych przemysłowych, zaawansowanych technologii i technologii chmury.
Rozważa również przygotowanie sojuszu na rzecz wyrzutni kosmicznych w celu zjednoczenia wszystkich graczy, dużych i małych, w celu pracy na rzecz globalnie konkurencyjnego, opłacalnego i autonomicznego dostępu UE do przestrzeni kosmicznej, oraz sojuszu na rzecz lotnictwa bezemisyjnego w celu zapewnienia rynku gotowość do przełomowych konfiguracji statków powietrznych (np. wodorowych, elektrycznych), wykorzystanie istniejących inwestycji w ramach inicjatywy „Czyste niebo” i przyczynienie się do osiągnięcia celu Europy w zakresie neutralności klimatycznej do 2050 r.
Źródło: ISBnews