Komisja Europejska przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej w ramach środków mających na celu ochronę integralności wyborów i demokratycznego w nich uczestnictwa. Proponuje, by wszelkie reklamy polityczne były wyraźnie oznaczone jako takie i zawierały informacje m.in. o tym, kto za nie zapłacił i ile, poinformowała Komisja.
„Techniki targetowania politycznego i amplifikacji musiałyby zostać podane do wiadomości publicznej z bezprecedensową dokładnością, a w przypadku wykorzystywania wrażliwych danych osobowych bez wyraźnej zgody osoby zainteresowanej zakazano by ich stosowania” – czytamy w komunikacie.
KE zaproponowała dziś również aktualizację obowiązujących przepisów unijnych dotyczących „migrujących obywateli UE” oraz ich prawa głosu w wyborach lokalnych i europejskich oraz europejskich partii i fundacji politycznych.
„Wybory to musi być czysta gra. Ludzie muszą wiedzieć dlaczego oglądają daną reklamę, kto za nią zapłacił i ile oraz jakich kryteriów mikrotargetowania użyto. Nowe technologie powinny służyć emancypacji, nie manipulacji. Ta ambitna strategia sprawi, że kampanie polityczne będą przejrzyste jak nigdy dotąd oraz ograniczy stosowanie niejasnych technik targetowania” – powiedziała wiceprzewodnicząca KE ds. wartości i przejrzystości Vera Jourová, cytowana w komunikacie.
W ocenie Komisji, w związku z trwającą transformacją cyfrową wyborcy „powinni móc łatwo ustalić, czy mają do czynienia z opłaconą treścią polityczną – w sieci i poza nią oraz uczestniczyć w otwartych debatach pozbawionych dezinformacji, ingerencji i manipulacji”.
Powinni jasno zdawać sobie sprawę z tego kto zasponsorował daną reklamę polityczną i dlaczego, podkreśliła KE.
Główne środki określone w proponowanym rozporządzeniu w sprawie przejrzystości i targetowania reklam politycznych obejmują:
– Zakres: Reklamy polityczne obejmują reklamy stworzone przez lub w imieniu podmiotu politycznego, a także tak zwane reklamy tematyczne, które mogą wpłynąć na wynik wyborów lub referendum, proces legislacyjny lub regulacyjny czy też zachowanie wyborcze.
– Etykiety przejrzystości: Opłacone reklamy polityczne muszą być wyraźnie oznakowane i zawierać: wyszczególnione nazwisko lub nazwę sponsora oraz łatwo dostrzegalne ogłoszenie o przejrzystości zawierające kwotę wydaną na reklamę polityczną, źródła wykorzystanych funduszy oraz wyjaśnienie związku między reklamą a określonymi wyborami lub referendum.
– Rygorystyczne warunki targetowania: Techniki targetowania politycznego, które wykorzystują lub są w stanie dojść do wrażliwych danych osobowych, takich jak pochodzenie etniczne, poglądy religijne czy orientacja seksualna zostaną zakazane. Będą one dopuszczalne jedynie po wyraźnej zgodzie konkretnego odbiorcy. Targetowanie zostałoby też zabronione także w przypadku działalności fundacji, stowarzyszeń i organizacji non-profit, których cele powiązane są z polityką, filozofią, religią lub związkami zawodowymi kiedy są skierowane do członków tych instytucji. Obowiązkiem będzie zawarcie w reklamie jasnych informacji m.in. na temat tego, na jakiej podstawie skierowano ją do danej osoby oraz jakie grupy osób targetowano, na podstawie jakich kryteriów i z użyciem jakich narzędzi. Organizacje korzystające z targetowania politycznego i amplifikacji będą musiały przyjąć, stosować i upublicznić polityki wewnętrzne dotyczące używania takich technik. W przypadku niespełnienia wszystkich wymogów dotyczących przejrzystości, reklama polityczna nie zostanie opublikowana.
– Kary: Państwa członkowskie będą zobowiązane wprowadzić skuteczne, proporcjonalne i odstraszające grzywny w przypadku naruszenia przepisów dotyczących przejrzystości i reklamy politycznej. W ramach proponowanego rozporządzenia, krajowe organy ochrony danych będą szczegółowo monitorować wykorzystywanie danych osobowych w celach targetowania politycznego i będą mogły nałożyć grzywny zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych.
Komisja zaproponowała też przegląd przepisów UE dotyczących finansowania europejskich partii politycznych i fundacji. Obecne ramy prawne zawierają szereg luk, które uniemożliwiają partiom i fundacjom funkcjonowanie i reprezentowanie obywateli.
Aktualizacja rozporządzenia ma na celu ułatwienie europejskim partiom politycznym interakcje z należącymi do nich partiami krajowymi i zagranicą, zwiększenie poziomu przejrzystości, w szczególności w odniesieniu do reklam i darowizn, zmniejszenie nadmiernych obciążeń administracyjnych oraz zwiększenie zdolności finansowych europejskich partii politycznych i fundacji, podała KE.
Komisja zaproponowała aktualizację obecnie obowiązujących przepisów dotyczących wyborów europejskich i lokalnych w odniesieniu do obywateli UE mieszkających w państwie członkowskim innym niż ich kraj pochodzenia („migrujących obywateli UE”). Obecnie jest ok. 13,5 mln takich obywateli, a tylko niewielu z nich korzysta z prawa wyborczego podczas wyborów europejskich czy lokalnych.
W celu zapewnienia ich uczestnictwa w nadchodzących wyborach europejskich w 2024 r. Komisja proponuje wprowadzenie zmian do obowiązujących dyrektyw dotyczących praw wyborczych, w tym, m.in., obowiązek aktywnego informowania takich obywateli o ich prawach wyborczych, stosowania standardowych wzorów rejestracji wyborców i kandydatów, a także możliwości stosowania języka używanego przez migrujących obywateli UE mieszkających na danym terytorium.
Strategia ta zawiera także zabezpieczenia dla migrujących obywateli UE przed usunięciem ze spisu wyborców w kraju pochodzenia, podano także.
Omawiana strategia będzie przedmiotem obrad w Parlamencie Europejskim i Radzie. KE chce, by nowe przepisy weszły w życie i zostały w pełni wdrożone przez państwa członkowskie do wiosny 2023 r., tj. na rok przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Źródło: ISBnews