Komisja Europejska zatwierdziła pomoc restrukturyzacyjną dla Przewozów Regionalnych (obecnie Polregio), podała Komisja. Oznacza to, że polskie działania wspierające restrukturyzację przewoźnika są zgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej.
„Nasze postępowanie wyjaśniające wykazało, że polskie środki pomocy na restrukturyzację na rzecz spółki Przewozy Regionalne były konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić dalsze prowadzenie działalności przez tę spółkę. Pozwoliło to uniknąć poważnych zakłóceń w świadczeniu regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich i zapewniło jakość sieci połączeń w Polsce. Jednocześnie ewentualny negatywny wpływ interwencji publicznej na konkurencję będzie ograniczony, gdyż Polska zobowiązała się przyspieszyć otwarcie sektora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję” – skomentowała wiceprzewodnicząca wykonawcza, odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager, cytowana w komunikacie.
W styczniu 2018 r. Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające, mające ocenić zgodność wsparcia udzielonego Przewozom Regionalnym z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Dotyczyło ono pomocy udzielonej na restrukturyzację w kwocie 770 mln zł (około 181 mln euro), notyfikowanego Komisji przez Polskę w 2015 r., a także pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorstwu przed rokiem 2015.
W osobnym komunikacie Polregio prezes Artur Martyniuk wyraził zadowolenie z decyzji.
„To niezwykle ważna informacja, z której bardzo się cieszymy. Wydanie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej poprzedziła czasochłonna i wieloaspektowa procedura sprawdzająca, która potwierdziła zgodność pomocy publicznej z unijnymi zasadami. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w ten proces. Otwieramy właśnie nową kartę w historii Polregio i polskich kolei oraz kontynuujemy dalsze intensywne prace dla poprawy jakości usług świadczonych pasażerom” – podkreślił Martyniuk.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce istniejący od 20 lat. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1 900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie, które zatrzymują się na ponad 1 900 stacjach i przystankach. Udział Polregio w rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce wynosi 27%. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Źródło: ISBnews