Zgodnie z wymogami unijnego rozporządzenia AFIR, łączna moc infrastruktury ładowania w Polsce musi wzrosnąć mniej więcej o połowę do roku 2025, ponad sześciokrotnie do roku 2030 oraz piętnastokrotnie do roku 2035, poinformował dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Jan Wiśniewski.
„Rozpoczynamy cykliczną publikację nowego 'Licznika AFIR’, który będzie pokazywał stopień realizacji wymogów unijnego rozporządzenia AFIR na polskim rynku” – powiedział Wiśniewski podczas konferencji „TransAFIRmacja – przyszłość zrównoważonego transportu w Polsce”.
Wśród kryteriów, które będą publikowane w ramach nowego wskaźnika, znalazły się m.in. poziom dostosowania mocy ładowania do liczby samochodów elektrycznych, a także poziom nasycenia sieci TEN-T strefami ładowania, pod względem mocy i odległości między nimi.
Aktualna, łączna moc wyjściowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wynosi ok. 233,9 MW, a zgodnie z AFIR, na każdy samochód w pełni elektryczny powinno przypadać 1,3 kW, a na hybrydę plug-in – 0,8 kW.
„Uwzględniając prognozy rozwoju floty samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce, to oznacza, że do 2025 r. ta moc powinna wzrosnąć o około połowę, do 342,4 MW, do 2030 r. – już ponad sześciokrotnie, do 1,52 GW, a do roku 2035 – ponad piętnastokrotnie, do 3,58 GW” – podkreślił Wiśniewski.
AFIR przewiduje również m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży. Z „Licznika AFIR” wynika, że również w tym przypadku Polska jest bardzo daleko od wypełnienia celów rozporządzenia. Biorąc pod uwagę sieć bazową, obowiązki wynikające z AFIR w kontekście pokrycia sieci (na lata 2025 i 2027) są obecnie zrealizowane odpowiednio w ok. 8% i 2%, a pod względem mocy stref ładowania wzdłuż tej sieci – odpowiednio w 22% i 15%.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM, wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Źródło: ISBnews