Ministerstwo Finansów skierowało do uzgodnień projekt rozporządzenia dotyczącego gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, obejmujących transakcje leasingowe, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ta forma wsparcia miałaby być udzielana do 31 grudnia 2021 r.
Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji transakcji leasingowych w związku ze skutkami COVID-19 można składać do 16 kwietnia.
„Leasing stanowi bardzo istotną część finansowania potrzeb mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców […]. Całkowita kwota środków trwałych finansowanych przez firmy leasingowe w Polsce wyniosła w 2019 r. 78 mld zł. Więcej niż 70% leasingobiorców to mikro i małe przedsiębiorstwa, szczególnie dotknięte skutkami COVID-19, dlatego też skierowana do nich pomoc publiczna obejmująca transakcje leasingowe będzie stanowiła istotne wsparcie ich działalności” – czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.
Przyjęto, iż gwarancją BGK objęte zostałyby dwa rodzaje transakcji:
- leasing, polegający na przekazaniu przez firmę leasingową (leasingodawcę) na czas oznaczony prawa do użytkowania określonych składników majątku trwałego lub prawa do użytkowania i pobierania pożytków korzystającemu (leasingobiorcy) w zamian za odpowiednie opłaty (raty leasingowe). W ramach umowy leasingu leasingodawca przenosi zasadniczo na leasingobiorcę całe ryzyko i pożytki wynikające z posiadania przedmiotu leasingu. Zgodnie z definicją EFI jest to leasing finansowy;
- pożyczka leasingowa, udzielana przez leasingodawcę na zakup środka trwałego, wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej leasingobiorcy. W przypadku pożyczki leasingowej środek trwały nabyty z jej środków staje się własnością leasingobiorcy.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, gwarancja ma obejmować nie więcej niż 80% kwoty transakcji leasingowej, przy czym 70% kwoty udzielonej gwarancji objęte będzie regwarancją EFI.
W ocenie skutków regulacji (OSR) zaznaczono, że na rachunku Krajowego Funduszu Gwarancyjnego (KFG) zgromadzona została kwota ok. 1,1 mld zł, która będzie służyć pokryciu kosztów i wydatków wynikających z udzielanych gwarancji przez BGK, stąd do czasu wyczerpania tych środków nie będzie zachodziła konieczność angażowania środków budżetowych z tytułu udzielanych gwarancji.
W kolejnych latach, należy założyć konieczność finansowania gwarancji transakcji leasingowych w oparciu o środki budżetowe.
Biorąc pod uwagę maksymalną kwotę gwarancji możliwą do udzielenia (4,5 mld zł), zakładaną szkodowość tych gwarancji, koszty i wydatki związane z ich udzielaniem oraz otrzymywane prowizje i możliwe odzyski, prognozowane zasilenia KFG z budżetu państwa w latach 2021-2030 w związku z planowanymi gwarancjami transakcji leasingowych, mogą wynieść łącznie ok. 0,1 mld zł, podano także.
Źródło: ISBnews