73% Polaków w wieku 18-65 lat kupowało w trakcie pandemii odzież online, a w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) wyniósł on 66%, wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia. Najczęściej (84%) ubrania online kupowali mieszkańcy mniejszych miast (50-99 tys. mieszkańców) oraz osoby z najmłodszej grupy wiekowej 18-24 lata (82%), podano także.
Z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia wynika także, że co trzeci badany (30%) obniżył w czasie pandemii swoje wydatki na odzież – najczęściej były to osoby z wykształceniem wyższym i mieszkające w największych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców).
„56% badanych kupowało w trakcie pandemii obuwie online – odsetek ten był podobny we wszystkich badanych grupach wiekowych. Niemal co czwarty badany obniżył wydatki na obuwie w trakcie pandemii, nieco częściej były to kobiety oraz osoby z wykształceniem wyższym. Głównym czynnikiem wpływającym na wybór obuwia i odzieży jest wygoda. Marka produktu liczy się bardziej w przypadku obuwia (25%) niż w przypadku odzieży (16%). Sklepy producentów są bardziej popularne w przypadku zakupu obuwia (53%) niż w przypadku zakupu odzieży (38%)” – czytamy w komunikacie.
Najczęściej spontanicznie wskazywane miejsca zakupu odzieży online: Allegro (30%), Zalando (14%), H&M (9%) Te wyniki zmieniają się w najmłodszej badanej grupie wiekowej (18-24 lat) – w przypadku tej grupy pierwszą wskazywaną marką jest Zalando. Z kolei najczęściej spontanicznie wskazywane miejsca zakupu obuwia online: CCC (21%), Allegro (20%), eobuwie.pl (19%). I tutaj również wyniki są różne dla różnych grup wiekowych. Najmłodsza grupa wskazywała najczęściej eobuwie.pl (24%).
„W ciągu ostatniego roku na branżę odzieżową i obuwniczą miało wpływ kilka czynników. Pierwszy z nich to upowszechnienie pracy zdalnej, które spowodowało mniejsze potrzeby zakupowe związane z garderobą. Drugi to regularne zamykanie galerii handlowych i tym samym ograniczony dostęp do sklepów stacjonarnych. Trzeci związany jest z dystansem społecznym – chęć jego utrzymania powstrzymała część społeczeństwa przed zakupami w dużych skupiskach osób, w tym w galeriach handlowych, nawet wtedy, kiedy było one otwarte. Ważnym czynnikiem jest również zwiększenie częstotliwości korzystania z internetu, również wśród grup wiekowych, które wcześniej korzystały z niego sporadycznie” – powiedział Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, cytowany w komunikacie.
„Warto zwrócić uwagę na wysoki odsetek kupujących odzież online w najstarszej badanej grupie wiekowej. Mimo iż stosunkowo najrzadziej dokonują takich zakupów to jednak różnica między nimi a grupą najmłodszą wynosi zaledwie 16 pkt proc. W przypadku zakupu obuwia online różnica między najstarszą grupą wiekową a tą, która najczęściej kupuje obuwie online (25-34 lata) jest jeszcze mniejsza i wynosi 6 pkt proc. To tylko potwierdza, że pandemia zdecydowanie przyczyniła się do tego, że osoby, które do tej pory rzadziej korzystały z online’owych rozwiązań, przekonały się do nich” – powiedziała project manager w ARC Rynek i Opinia Karolina Knyziak.
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia zostało metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl). Termin realizacji badania: 1-14 kwietnia 2021. Badanie przeprowadzono w dwóch częściach: badanie dotyczące zakupów odzieży (1-8 kwietnia 2021), próba N=1 017 osób, badanie dotyczące zakupów obuwia (8-14 kwietnia 2021), próba N=1 021 osób.W przypadku obydwu części próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
Źródło: ISBnews