Poselski projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, zakładający zmianę modelu wsparcia prosumentów: przejście na opust 1:1 i obciążenie prosumenta kosztami dystrybucji, przy jednoczesnym zagwarantowaniu 15-proc. rabatu, trafił do sejmowej podkomisji.
Pierwsze czytanie projektu, zgłoszonego przez grupę posłów Zjednoczonej Prawicy, odbyło się na forum sejmowej Komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Projekt zyskał warunkowe poparcie Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), które zaproponowało do niego szereg zmian.
Zakłada on przejście z obecnego modelu opustu 1:0,8 (dla instalacji o mocy do 10 kW) lub 1:0,7 (dla instalacji o mocy powyżej 10 kW) na model z opustem 1:1 dla ilości energii wyprodukowanej przez źródło. Oznacza to, że prosument ma możliwość wprowadzenia do sieci elektroenergetycznej (zmagazynowania), a następnie pobrania energii elektrycznej w tej samej ilości.
W ocenie wnioskodawców, przejście na opust 1:1 upraszcza proces rozliczeń, ich analizę oraz zrozumienie samego systemu. Dotychczas część energii była zużywana w ramach autokonsumpcji (jednoczesna produkcja i zużycie energii w stosunku 1:1), która co do zasady nie jest opomiarowana, a część wprowadzana do sieci elektroenergetycznej i rozliczana z uwzględnieniem opustu 1:0,8 lub 1:0,7.
„Taka sytuacja utrudniała analizę bilansu energetycznego i jego prognozowanie, przy przejściu na opust 1:1 kwestie analityczne zostały uproszczone (w kontekście rozliczenia opłaty za energię elektryczną, z punktu widzenia prosumenta neutralne jest, czy energia wyprodukowana przez źródło zostanie zużyta w ramach autokonsumpcji, czy zostanie zużyta po uprzednim wprowadzeniu do sieci)” – podano w uzasadnieniu.
Projekt zakłada obciążenie prosumenta kosztami dystrybucji i wprowadzenie rabatu na opłatach dystrybucyjnych w wysokości 15% naliczanego wyłącznie od energii pochodzącej ze źródła (zmagazynowanej w sieci elektroenergetycznej). Proponowany mechanizm ma opierać się ma także dodatkowo na rozliczeniu energii wprowadzanej do sieci, co umożliwi dodatkowo prosumentom sprzedaż nadwyżek takiej energii.
Jak tłumaczyła w imieniu wnioskodawców Jadwiga Emilewicz, projekt wprowadza także oprócz prosumenta indywidualnego, dwie dodatkowe kategorie odbiorców: prosumenta wielorodzinnego (w przypadku budynków wielorodzinnych) i prosumenta wirtualnego (gdy prąd jest produkowany w jednym miejscu, a rozliczany w innym).
Przy budynkach wielorodzinnych wielkość instalacji nie będzie mogła być większa niż 50 KW, w przypadku prosumentów wirtualnych projekt nie zakłada limitu.
Dotychczasowy system wsparcia dla indywidualnej instalacji został przez ustawę o OZE określony na maksymalnie 15 lat, ale nie dłużej niż do 30 czerwca 2039 r. Poselski projekt nowelizacji zakłada natomiast, że zarówno dla prosumenta klasycznego, prosumenta zbiorowego, jak i prosumenta wirtualnego okres wsparcia inwestycyjnego będzie wynosił 25 lat.
Dla nowych prosumentów po zmianach modelu rozliczania stawek zmiennych dystrybucyjnych (likwidacja mechanizmu rozliczenia opłat dystrybucyjnych przez spółki obrotu), model docelowy ma zapewnić możliwość korzystania zarówno z umowy kompleksowej, jak i umów rozdzielonych.
Teraz projektem zajmie się podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.
Na podstawie obecnej ustawy o odnawialnych źródłach energii w ramach systemu wsparcia prosument otrzymuje opust na opłacie za energię czynną, opłacie dystrybucyjnej zmiennej i jakościowej w stosunku zależnym od mocy instalacji:
1) dla instalacji do 10 kW prosument otrzymuje opust w wysokości 80% ilości energii wprowadzonej do sieci;
2) dla instalacji powyżej 10 kW prosument otrzymuje opust w wysokości 70% ilości energii wprowadzonej do sieci.
Prosument może wykorzystać opust za energię wprowadzoną do sieci w ciągu 12 miesięcy od jej wprowadzenia do sieci. Ma obowiązek rozliczania energii elektrycznej w oparciu o umowę kompleksową – odbiorcy rozliczani na podstawie umów rozdzielnych nie mają możliwości skorzystania z systemu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podstawą rozliczenia zmiennych opłat dystrybucyjnych w relacji prosument – sprzedawca jest ilość energii pobranej z uwzględnieniem opustu, tj. skorygowana o pobraną energię zmagazynowaną.
Źródło: ISBnews