Projekt nowelizacji o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej, zakładający skrócenie o 12-18 miesięcy procedur związanych z procesem przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej i inwestycji towarzyszących trafił właśnie do konsultacji społecznych, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Uwagi do projektu można składać przez 21 dni.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), które jest autorem projektu, szacuje, że w ciągu 10 lat złożone zostaną dwa wnioski przez inwestorów o wydanie decyzji zasadniczej dla dwóch elektrowni jądrowych.
Projekt nowelizacji zakłada m.in:
- doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji zasadniczej oraz przesunięcie jej na wcześniejszy etap procesu licencjonowania elektrowni jądrowej;
- rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących, w szczególności o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej oraz infrastruktury towarzyszącej;
- rozszerzenie zakresu przedmiotowego decyzji o wskazaniu lokalizacji inwestycji oraz zezwolenia na wejście na teren nieruchomości również do pomiarów, badań lub innych prac niezbędnych do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko;
- wprowadzenie obowiązku przekazywania bezpłatnie danych do inwestora obiektu energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;
- wyłączenie stosowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie przygotowania i budowy obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;
- doprecyzowanie na jakie konkretnie elementy prac budowlanych i czynności rozruchowych wymagane jest zezwolenie prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
- jednoznaczne uregulowanie dopuszczenia do dalszego prowadzenia ruchu bloku po pozytywnych wynikach testów rozruchowych, do czasu uzyskania zezwolenia prezesa PAA na eksploatację, na podstawie warunków zezwolenia na rozruch;
- doprecyzowanie przepisów o wyznaczaniu i wprowadzaniu obszaru ograniczonego użytkowania.
„Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że wprowadzenie rozwiązań wskazanych w projekcie ustawy pozwoli bezpośrednio na skrócenie czasu realizacji inwestycji o około 12-18 miesięcy, w stosunku do szacowanego na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, w tym obecnego brzmienia specustawy jądrowej. Wskazana oszczędność czasu została oszacowana konserwatywnie” – czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
W podlegającym ocenie okresie najbliższych 10 lat przewiduje się złożenie przez inwestorów dwóch wniosków o wydanie decyzji zasadniczej dla dwóch elektrowni jądrowych przewidzianych do budowy w Programie polskiej energetyki jądrowej, podano także.
Uchwała Rady Ministrów z 2 października 2020 r. „Program polskiej energetyki jądrowej” oraz uchwała Rady Ministrów z 2 lutego 2021 r. w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”, przewidują wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej jako narzędzia umożliwiającego redukcję krajowej emisji CO2, stabilizację cen energii oraz zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów harmonogramem, budowa pierwszej polskiej elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., a w 2033 r. uruchomiony zostanie pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1-1,6 GW. Kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a cały program jądrowy zakłada budowę 6 bloków jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od ok. 6 do 9 GWe w oparciu o sprawdzone reaktory jądrowe generacji III (+).
Na podstawie raportu Najwyższej Izby Kontroli, można uznać, że realizacja Programu, czyli budowa w Polsce elektrowni jądrowych przyczyni się do uniknięcia kosztów zakupu uprawnień do emisji CO2 na poziomie 2 660 mln zł rocznie w latach 2024-2030. Uwzględniając czas oceny ujęty w dokumencie (2018-2028), oznacza to oszczędność na poziomie 15 960 mln zł. Jest to jednak efekt pośredni wynikający z specustawy jądrowej, a nie z projektowanych regulacji.
Źródło: ISBnews