Rząd planuje przyjęcie projektu zakładającego m.in. wsparcie rozwoju wytwarzania biometanu oraz określenie zasad porozumienia o utworzeniu klastra energii i rejestru klastrów, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii planowane jest na II kw. Jego celem jest m.in. wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
„Celem podejmowanych działań jest przyjęcie regulacji wspierających rozwój wytwarzania biometanu. Projektowane regulacje będą w sposób efektywny zachęcać inwestorów do podejmowania decyzji w zakresie budowy instalacji do wytwarzania i oczyszczania biogazu lub biogazu rolniczego, wytwarzania biometanu oraz rozbudowy lub przebudowy istniejących sieci gazowych pod kątem umożliwienia zatłaczania biometanu” – czytamy w wykazie.
Wskazano, że obecnie brak szczegółowych rozwiązań w zakresie rozwoju sektora uniemożliwia wykorzystanie potencjału wytwarzania biogazu/biometanu w oparciu o krajowe surowce. Potencjał energetyczny samego sektora rolno-spożywczego w zakresie produkcji biogazu rolniczego szacuje się na ponad 7,8 mld m3 rocznie („Krajowy plan na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030”). Według szacunku PGNiG, krajowy potencjał wytwarzania biometanu wynosi ok. 7 mld m3 ogółem, podano także.
Postępujący w kraju wzrost konsumpcji gazu ziemnego, który odbywa się za sprawą m.in. nasilającego się wykorzystania tego surowca na potrzeby działania systemu elektroenergetycznego oraz wzrastającego popytu ze strony sektora transportu, wymagać będzie zwiększenia dostępności gazu ziemnego w sieciach gazowych, zaznaczono.
Zgodnie z założeniami projektu Polityki energetycznej państwa do 2040 r., krajowe zużycie paliw gazowych będzie systematycznie wzrastać, przekraczając 18 mld m3, a jednocześnie w zaledwie 22% będzie pokrywane z wydobycia krajowego gazu ziemnego szacowanego na poziomie ok. 4 mld m3, podano także.
„Biorąc pod uwagę powyższe, istotnym elementem dla przyszłości oraz bezpieczeństwa energetycznego państwa jest optymalne wykorzystanie lokalnego potencjału wytwarzania biometanu” – czytamy dalej.
Zakres zmian ujętych w projekcie ustawy ma przyczynić się do rozwoju sektora biometanu. Projekt zakłada m.in:
1) wprowadzenie definicji biometanu, oraz wyłączenie pojęcia biogaz rolniczy z definicji biogazu;
2) określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biogazu lub biometanu z biogazu – poprzez utworzenie „rejestru wytwórców biogazu” prowadzonego przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki;
3) rozszerzenie zakresu ustawy OZE o zasady i warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biometanu z biogazu rolniczego;
4) poszerzenie obszaru działalności spółdzielni energetycznych o możliwość wytwarzania biometanu;
5) wprowadzenie gwarancji pochodzenia dla biometanu i rozszerzenie zakresu przedmiotowego rejestru gwarancji pochodzenia o dane dotyczące gwarancji pochodzenia biometanu.
Celem planowanej nowelizacji jest także usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie definicji klastra energii oraz zakresu działania takich klastrów energii, ich rejestracji oraz instrumentów wsparcia.
Projekt ustawy obejmuje:
1) ustanowienie czytelnych zasad zawierania porozumienia o utworzeniu klastra energii oraz doprecyzowanie definicji klastra energii;
2) doprecyzowanie przepisów określających zakres oraz obszar działania klastra energii;
3) stworzenie rejestru klastrów energii oraz określenie zasad jego funkcjonowania;
4) zapewnienie warunków rozwoju klastrów energii poprzez wprowadzenie mechanizmu premiowania zużywania na własne potrzeby (tzw. autokonsumpcja) energii wytworzonej przez członków klastra energii;
5) ułatwienie współpracy poszczególnych członków klastra energii z operatorami systemów dystrybucyjnych poprzez określenie szczegółowych zasad tej współpracy;
6) określenie dla klastrów energii wymagań w zakresie stopnia pokrycia w ciągu roku łącznych potrzeb własnych członków klastra energii w zakresie energii elektrycznej, łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej, a także wymogu, aby co najmniej 30%, a od 1 stycznia 2026 r. – co najmniej 50% energii wytwarzanej w rejestrowanym klastrze energii pochodziło z OZE – będzie to warunkiem skorzystania z preferencyjnych rozwiązań przewidzianych w projekcie.
W projekcie noweli o odnawialnych źródłach energii planowane jest doprecyzowanie przepisów, dotyczących pierwszeństwa zakupu ciepła ze źródeł odnawialnych i instalacji termicznego przekształcania odpadów. Mają też zostać wprowadzone zasady wydawania i rozliczania gwarancji pochodzenia ciepła i chłodu z OZE w celu wypromowania i zainteresowania ekologicznymi dostawami ciepła.
W zakresie budowy, modernizacji i przyłączania źródeł ciepła będących instalacjami OZE oraz źródeł ciepła odpadowego, ma zostać zapewniony zwrot z kapitału zaangażowany w tę działalność. Uwzględniona ma zostać też możliwość odejścia przez przedsiębiorstwa wytwarzające ciepło w kogeneracji od sposobu kształtowania taryf w sposób uproszczony, jednak z konsekwencją braku możliwości zmiany przyjętego kosztowego kształtowania taryfy dla ciepła.
W ramach wdrożenia przepisów unijnych planowane jest także m.in. rozszerzenie rejestru gwarancji pochodzenia prowadzonego przez Towarową Giełdę Energii (TGE) o nowe nośniki energii: gaz z odnawialnych źródeł (biometan), w tym wodór, ciepło oraz chłód oraz dostosowanie funkcjonalności rejestru gwarancji pochodzenia prowadzonego przez TGE do nowych przepisów. Projekt zakłada także powołanie Krajowego Punktu Kontaktowego OZE oraz określa sposób jego funkcjonowania.
Ponadto planowane przepisy zakładają uproszczenie procedur administracyjnych, wprowadzenie możliwości bezpośredniego handlu energią przez prosumenta oraz wdrożenie systemu wsparcia, dla instalacji ponad 15-letnich.
Źródło: ISBnews