Rząd planuje przyjęcie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających poprawę warunków mieszkaniowych, który ma na celu wsparcie procesu transformacji ekologicznej w mieszkalnictwie, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Planowane jest m.in. wprowadzenie grantu termomodernizacyjnego i grantu OZE oraz wyższe wsparcie dla inwestycji realizowanych ze wsparciem z Funduszu Dopłat.
Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów planowane jest na II kw.
„Zmiany wprowadzane przez projektowaną ustawę mają na celu wsparcie procesu transformacji ekologicznej w okresie, w którym będą występowały poważne skutki społeczno-ekonomiczne związane z wpływem pandemii COVID-19 na polską gospodarkę” – czytamy w wykazie.
Realizacja zawartych w projekcie rozwiązań posłuży do osiągania celów w zakresie:
– zwiększenia skali realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
– zwiększenia produkcji energii z odnawialnych źródeł (OZE) i rozwoju OZE w sektorze mieszkaniowym;
– zmniejszenia emisyjności sektora mieszkaniowego;
– zmniejszenia zapotrzebowania na energię w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych;
– poprawy stanu technicznego budynków komunalnych;
– propagowania wyższych standardów energetycznych w nowo budowanych budynkach społecznych i komunalnych.
Projekt ustawy ma również na celu wprowadzenie zmian w zakresie wsparcia społecznego budownictwa czynszowego, będącego elementem programu „Mieszkanie+”, realizowanego w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego.
Planowane zmiany w systemie udzielania wsparcia na termomodernizację i remonty obejmą:
– grant termomodernizacyjny – zwiększenie wsparcia na głębokie i kompleksowe termomodernizacje – zasady udzielania premii termomodernizacyjnej będą uwzględniały zwiększenie udzielanego wsparcia w przypadkach, gdy w wyniku przeprowadzonej termomodernizacji budynek będzie spełniał wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie izolacyjności cieplnej i oszczędności energii;
– grant OZE – wsparcie inwestorów dokonujących zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii w swoich budynkach, które pozwoli na częściową lub całkowitą zmianę źródła energii w budynku;
– grant Mieszkaniowego Zasobu Gminy udzielany na poprawę efektywności energetycznej w budynkach z mieszkaniowego zasobu gminy – warunkiem jest, by przed lub w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego w poddawanym temu przedsięwzięciu budynku: zostało wykonane przyłącze do scentralizowanego źródła ciepła, wymieniono źródła energii na źródła odnawialne, zastosowano wysokosprawną kogenerację lub by nastąpiła zmiana źródeł ciepła na niskoemisyjne (z wyłączeniem kotłów na paliwo stałe).
W zakresie wsparcia tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, wprowadzone zostanie:
– wyższe wsparcie dla inwestycji realizowanych ze wsparciem z Funduszu Dopłat, polegających na remoncie mieszkań komunalnych zamieszkanych przez osoby zagrożone ubóstwem energetycznym, pod warunkiem zmiany źródła ciepła na niskoemisyjne – wsparcie dotyczące zamieszkanych lokali znajdujących się w budynkach objętych przedsięwzięciem termomodernizacyjnym lub remontowym, na które gmina uzyskała 'grant MZG’ (dodatkowe wsparcie z Funduszu Dopłat w wysokości 30% kosztów przeprowadzenia remontu lokalu mieszkalnego), co pozwoli na sfinansowanie w sumie 80% kosztów przedsięwzięcia;
– dodatkowe wsparcie dla nowego budownictwa społecznego – bezzwrotne wsparcie dla inwestorów społecznego budownictwa czynszowego na pokrycie 50% kosztów przedsięwzięcia polegającego na montażu instalacji OZE w nowo budowanych budynkach;
– preferencyjna wysokość bezzwrotnego finansowego wsparcia udzielanego samorządom z Funduszu Dopłat w związku z budową mieszkań w podwyższonym standardzie efektywności energetycznej:
a) przeznaczonych dla gospodarstw domowych o umiarkowanych dochodach (wsparcie o 25% wyższe w stosunku do wsparcia udzielanego na budowę mieszkań w podstawowym standardzie efektywności energetycznej – 60% kosztów inwestycji),
b) przeznaczonych dla gospodarstw domowych o niższych dochodach (wsparcie o 15% wyższe w stosunku do wsparcia udzielanego na budowę mieszkań w podstawowym standardzie efektywności energetycznej – 95% kosztów inwestycji).
Planowane jest ponadto:
1) w zakresie termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków:
– podwyższenie wysokości premii termomodernizacyjnej i premii remontowej o 10 pp. (z 16% do 26% w przypadku premii termomodernizacyjnej oraz z 15% do 25% w przypadku premii remontowej);
– zmiana zakresu przedmiotowego premii remontowej – premia remontowa będzie mogła być przyznawana na remonty budynków mieszkalnych wielorodzinnych oddanych do użytkowania co najmniej 40 lat przed dniem złożenia wniosku o przyznanie premii. (dotychczas do premii kwalifikowały się jedynie budynki oddane do użytkowania przed 14 sierpnia 1961 r.);
2) w zakresie wspierania budownictwa mieszkaniowego:
– wprowadzenie weryfikacji dochodów najemców w zasobach TBS/SIM, a w przypadku gdy przekroczą one określone w ustawie limity – możliwość podniesienia czynszu;
– wprowadzenie obowiązku informowania przez TBS/SIM najemców partycypujących jednocześnie w kosztach budowy zajmowanego lokalu mieszkalnego, o spłacie preferencyjnego kredytu zaciągniętego przez spółkę – co jest warunkiem ubiegania się przez najemcę lokalu o rozliczenie partycypacji w okresie jego najmu (w tym również o zamianę umowy najmu na umowę najmu z dojściem do własności);
– wprowadzenie regulacji, zgodnie z którymi lokale mieszkalne znajdujące się obecnie w mieszkaniowym zasobie gminy, które zostały wybudowane ze środków preferencyjnego kredytu w ramach programu SBC, mają być wyodrębniane na własność zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, przy czym gmina będzie mogła udzielić najemcy bonifikaty od ceny sprzedaży, nie wyższej jednak niż kwota odpowiadająca części kosztów budowy poniesionych przez TBS ze środków własnych;
– wprowadzenie dodatkowych regulacji w zakresie ustalania stawki czynszu obowiązującej w zasobach SIM/TBS, zgodnie z którymi w sytuacji gdy wskaźnik kosztu odtworzenia lokalu ustalony przez wojewodę dla danej lokalizacji jest niższy niż mediana określona dla wszystkich wojewódzkich wskaźników, wówczas dla danej inwestycji mieszkaniowej SIM/TBS do ustalenia stawki czynszu będzie można zastosować medianę wskaźników wojewódzkich – co może znacząco ułatwić montaż finansowy inwestycji.
Źródło: ISBnews