Rząd planuje przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa, której celem jest rozszerzenie oferty poręczeniowo-gwarancyjnej Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) poprzez włączenie w nią dużych przedsiębiorstw oraz wprowadzenie regulacji zobowiązujących beneficjentów poręczeń i gwarancji BGK do poddania się badaniom ewaluacyjnym, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów planowane jest na IV kw.
„[Projektowana nowelizacja] zapewni możliwość wnioskowania do Komisji Nadzoru Finansowego o powierzenie instytucjom finansowym innym niż banki dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania, w przypadku gwarancji i poręczeń udzielanych na ryzyko BGK” – czytamy w wykazie.
Planowane są także regulacje, które umożliwią przeprowadzenie badań ewaluacyjnych programów gwarancyjnych, które są realizowane z wykorzystaniem środków publicznych, podano także.
Projektowane zmiany w ustawie o poręczeniach i gwarancjach mają na celu:
– objęcie przedmiotem regulacji nie tylko poręczeń i gwarancji udzielanych przez BGK w ramach programów rządowych, ale również w ramach funduszy utworzonych lub działających w BGK na podstawie odrębnych ustaw,
– wskazanie, że gwarancje i poręczenia udzielane przez BGK mogą dotyczyć także innego zobowiązania niż zobowiązanie wynikające z umowy kredytu (zobowiązania z umów leasingu lub faktoringu),
– wprowadzenie regulacji zobowiązujących beneficjentów poręczeń i gwarancji BGK do poddania się badaniom ewaluacyjnym, w tym wyłączenie obowiązku uzyskiwania odrębnej zgody na ujawnienia danych chronionych, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego, w przypadku powierzenia przez BGK tych czynności w całości lub w części osobie trzeciej,
– wyłączenie BGK w procesie ewaluacji z reżimu przepisów dotyczących konieczności uzyskiwania zgód na kontakt z badanymi przez poszczególne kanały komunikacji,
– umożliwienie powierzenia prowadzenia windykacji z tytułu poręczenia lub gwarancji pracownikom banków współpracujących z BGK, nie będących adwokatami lub radcami prawnymi,
– wyeliminowanie nieścisłości interpretacyjnej polegającej na ograniczeniu przepisem ustawy o poręczeniach i gwarancjach prawa do wstąpienia w prawa zaspokojonego wierzyciela jedynie w przypadku poręczenia lub gwarancji spłaty kredytu, podczas gdy poręczeniem lub gwarancją BGK mogą być objęte także transakcje leasingowe, faktoringowe, należytego wykonania umowy, czy wniesienia wadium,
– rozszerzenie oferty poręczeniowo-gwarancyjnej BGK poprzez włączenie w nią dużych przedsiębiorstw,
– zwolnienie BGK z tzw. limitów dużych ekspozycji w przypadku poręczeń i gwarancji portfelowych,
– zapewnienie możliwości wnioskowania do Komisji Nadzoru Finansowego o powierzenie instytucjom finansowym innym niż banki dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania, w przypadku gwarancji rynkowej spłaty finansowania udzielonego w innej formie niż kredyt, np. gwarancji limitu faktoringowego udzielonego przez instytucję faktoringową, którą to działalność BGK planuje kontynuować po wygaśnięciu tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19.
Źródło: ISBnews