Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o kinematografii, wdrażający m.in. regulacje unijne, dot. dostawców platform video oraz ochrony konsumentów, w tym małoletnich, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
„Przepisy dotyczące świadczenia audiowizualnych usług medialnych zostały dostosowane do dyrektywy Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowych regulacji dla dostawców platform udostępniających wideo oraz modyfikację przepisów dotyczących ochrony konsumentów, w tym szczególnie małoletnich” – czytamy w komunikacie.
Najistotniejsze rozwiązania, proponowane w projekcie:
- Wprowadzenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności związanej z dostarczaniem platform udostępniania wideo;
- Zapewnienie odbiorcom podstawowych informacji dotyczących dostawców platform;
- Zgłoszenie platformy udostępniania wideo do wykazu prowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w systemie teleinformatycznym. Wzór zgłoszenia i wykazu mają zostać określone w rozporządzeniu KRRiT;
- Zakaz umieszczania treści nawołujących do przemocy i popełniania określonych w ustawie przestępstw, zagrażających prawidłowemu rozwojowi małoletnich (bez stosowania odpowiednich zabezpieczeń technicznych);
- Wyeliminowanie treści zabronionych, bądź ich udostępnianie w sposób zgodny z prawem w ramach kontroli ex post;
- Obowiązek stworzenia mechanizmu składania skarg, tak aby odbiorcy treści na platformie mieli zapewniony łatwy sposób sygnalizowania dostawcom platform o naruszeniach przepisów w treściach umieszczanych na platformie;
- Modyfikacja reguły umieszczania reklam w usługach medialnych:
- Podział doby na trzy przedziały czasowe, z czego dwa zawierałyby ograniczenia emisji reklam:
- – 06.00-18.00 – 20% tego czasu może być przeznaczone na reklamę, nie może to jednak przekroczyć 144 minut;
- – 18.00-24.00 – 20% tego czasu może być przeznaczone na reklamę, nie może to jednak przekroczyć 72 minut.
- Odejście od generalnego zakazu lokowania produktu i wprowadzenie dopuszczalności lokowania produktu jako zasady, od której przewidziane są wyjątki;
- Wprowadzenie możliwości przerywania reklamami filmów dla dzieci, dłuższych niż 60 minut;
- Dodanie zakaz nadawania reklam o papierosach elektronicznych;
- Modyfikacja regulacji dot. ochrony konsumentów, w szczególności małoletnich:
- – Doprecyzowanie zakazu udostępniania audycji lub innych przekazów zawierających treści nawołujących do nienawiści, dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;
- – Wprowadzenie odpowiednich oznaczeń opisujących charakter prezentowanych treści, które wskazywałyby, jakie rodzaje zagrożeń dla osób małoletnich znajdują się w audycji lub innym przekazie;
- – Wprowadzenie zakazu przetwarzania przez nadawców do celów handlowych danych osobowych małoletnich;
- Zmiana zasad promowania i wspierania twórczości europejskiej przez dostawców usług medialnych;
- Modyfikacja reguł dot. stosowania udogodnień dla niepełnosprawnych w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie;
- Zmiana przepisów dot. kompetencji i funkcjonowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:
- – umożliwienie podejmowanie działań wobec platform udostępniania wideo;
- – nałożenie obowiązku uzasadniania działań podejmowanych w zakresie odwołania członków KRRiT.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Źródło: ISBnews