Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,62% r/r do 287,22 zł w lutym 2024 r., wynika z danych ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu m/m wzrosła o 2,21 zł (0,77%).
„Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,21 zł i wyniosła 287,22 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Po raz kolejny największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (6,26%), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., tj. o 14,58%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (21,39%), Auchan (10,68%) i Lidl (6,96%)” – czytamy w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 195,62 zł (więcej o 14,75 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2024 r. wyniosła 163,61 zł i jest ona o 24,63 zł niższa niż w styczniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2024 r. była niższa o 11,28% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2024 r. droższy o 3,09% niż w 2023 r., podkreślono.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 272,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 353,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (287,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
„Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w lutym 2024 r. względem 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, napoje, słodycze, dodatki, chemia domowa i kosmetyki oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (30,32%), nabiał (8,48%), mięso, wędliny i ryby (7,33%) oraz mrożonki (6,16%). W największym stopniu zdrożały produkty sypkie. W lutym br. wzrost ten wyniósł 17,12 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że napoje podrożały o 16,55%, słodycze o 5,62% i dodatki o 4,1%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w lutym 2024 r. drożej o 0,59%)” – zakończono.
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Źródło: ISBnews