Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 21-25 sierpnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Chmura: Dwie piąte przedsiębiorstw w Polsce (40%) nie wdrożyło chmury obliczeniowej i nie planuje tego zrobić w ciągu najbliższych 18 miesięcy, wynika z badania przygotowanego na zlecenie EY Polska. Z kolei 32% deklaruje, że wdroży ją w niewielkim stopniu.
E-commerce: Niemal 1/3 ankietowanych Polaków (30%) robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu, głównie korzystając z komputera (49%) i telefonu (46%), wynika z badania 'Pulse Shopping’ przeprowadzonego przez firmę Klarna. Jak wynika z badania, 57% ankietowanych uważa, że jakość ogólnego doświadczenia zakupowego jest lepsza online niż w sklepie stacjonarnym.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 7,9% w lipcu br. z 7,7% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 4% w ujęciu miesięcznym.
Cyberbezpieczeństwo: W lipcu 2023 r. 57% wszystkich pobrań złośliwego oprogramowania pochodziło z popularnych aplikacji w chmurze. Jednocześnie całkowita liczba aplikacji w chmurze, z których pobrano złośliwe oprogramowanie, wzrosła do 167, co wskazuje, że cyberprzestępcy nadal docierają do swoich ofiar za pośrednictwem coraz bardziej zróżnicowanego zestawu aplikacji w chmurze, wynika z półrocznego raportu firmy Netskope.
Cyberbezpieczeństwo: 81% ataków ransomware przeprowadzanych jest poza godzinami pracy przedsiębiorstw. Jak wynika z raportu Sophos cyberprzestępcy potrzebują zaledwie 16 godzin, aby dotrzeć do najbardziej krytycznych zasobów firm. 69% wszystkich cyberataków na firmy stanowią te z wykorzystaniem ransomware. Celem hakerów jest Active Directory, czyli usługa systemu Windows pozwalająca na zarządzanie dostępami do danych. Przejęcie Active Directory jest jednym z najgorszych scenariuszy dla osób zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Średni czas wykrycia obecności cyberprzestępców w infrastrukturze IT w 2023 r. skrócił się z 10 do 8 dni.
Cyberbezpieczeństwo: W sześciu pierwszych miesiącach 2023 roku przestępcy kryptowalutowi wyłudzili ponad 656 mln USD w atakach hakerskich, phishingowych oraz innych oszustwach (z ang. scamach), które stają się powszechną plagą na rynkach międzynarodowych, a także na polskim podwórku, wynika z danych zawartych w raporcie sporządzonym przez zajmującą się bezpieczeństwem Web3 firmę Beosin. W Polsce najpopularniejszym crypto scamem jest oszustwo „na pracownika Binance”, w którym ostatnio zaczęto także wykorzystywać komunikator WhatsApp.
Cyberbezpieczeństwo: Eksperci Cisco Talos obserwują rosnącą liczbę wariantów oprogramowania ransomware, które prowadzą do częstszych ataków i nowych wyzwań dla specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, szczególnie w zakresie identyfikacji atakujących. Dzieje się tak, bowiem krajobraz grup wykorzystujących ransomware ewoluuje – cyberprzestępcy często zmieniają nazwę lub łączą się z innymi. Wiele gangów pracuje dla kilku zleceniodawców jednocześnie, oferując „ransomware jako usługę” (RaaS). Od 2021 r. doszło do wielu wycieków kodu źródłowego i kreatorów oprogramowania ransomware – komponentów niezbędnych do tworzenia i modyfikowania narzędzi używanych w atakach. Obniżyło to próg wejścia w cyberprzestępczość, pozwalając amatorom na samodzielne tworzenie ataków tego typu.
Cyberbezpieczeństwo: Liczba ataków hakerskich wzrosła o 8% w II kwartale w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy roku. To najbardziej znaczący wzrost w ostatnich dwóch latach. Najbardziej niepokoją ataki typu ransomware, które urosły aż o 20 proc. – wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Check Point Research. „Działalność cyberprzestępcza nadal rosła w pierwszej połowie roku, przy 8% wzroście globalnych cotygodniowych cyberataków w drugim kwartale. Oznacza to największy przyrost kwartalny w ostatnich dwóch latach. Znane zagrożenia, takie jak ransomware i haktywizm, ewoluowały, a grupy zagrożeń zmodyfikowały swoje metody i narzędzia, aby infekować organizacje na całym świecie. Nawet starsze technologie, takie jak urządzenia pamięci masowej USB, które od dawna gromadzą kurz w szufladach biurka, zyskały popularność jako przekaźniki szkodliwego oprogramowania” – powiedziała wiceprezes ds. badań w firmie Check Point Software Maya Horowitz. Z analizy wynika, że w pierwszej połowie 2023 r. 48 grup ransomware ujawniło włamania i publiczne wyłudzenia od ponad 2200 ofiar. Wśród wykorzystywanych narzędzi najpopularniejszy był RaaS Lockbit3, który odpowiadał za 24% wszystkich zgłoszonych ataków, z ponad 500 przypadkami. Oznacza to 20-proc. wzrost liczby zgłoszonych ofiar Lockbit3 w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.
HR: Z badania zrealizowanego przez Iron Mountain i The HR Research Institute wynika, że 27% firm sięga po narzędzia na bazie sztucznej inteligencji w ramach wewnętrznych działów HR. Jednak potencjał technologii dostrzega znacznie szersze grono organizacji. Aż 58% respondentów zadeklarowało wówczas, że spodziewa się istotnego zwiększania zakresu wykorzystania AI po blisko 1,5 roku. Innowacja jest odpowiedzią na wyzwania w zarządzaniu informacjami kadrowo-płacowymi. Firmy mają świadomość, że nie zarządzają informacjami HR w sposób perfekcyjny i dostrzegają potencjał do optymalizacji. Blisko 48% organizacji oceniło swoje działania w tym obszarze zaledwie na 3 lub mniej w pięciopunktowej skali. W ponad połowie przebadanych organizacji w HR nie występują procesy w pełni lub całkowicie zautomatyzowane. Zdecydowanie dominują wciąż procesy manualne. Choć wykorzystanie rozwiązań na bazie AI w umiarkowanym bądź dużym stopniu już pod koniec 2021 r. deklarowało 28% firm, kolejnych 58% organizacji miało to w planach po kolejnych 18 miesiącach. Biznes z dużym zainteresowaniem spogląda dziś w stronę sztucznej inteligencji, bacznie obserwując jej rozwój i oceniając przydatność pod kątem własnej organizacji. W tym zakresie specjaliści HR za obszary o największym potencjale do optymalizacji uznają: analitykę danych, zdobywanie nowych kompetencji i rozwój, pozyskiwanie talentów oraz compliance.
Laptopy dla szkół: We wrześniu laptopy dotrą do 290 tys. 64 uczniów z 50 regionów, w których rozstrzygnięto już przetargi, podał Ministerstwo Cyfryzacji na swoim profilu na Twitterze.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Asseco Poland: Zakłada stabilny cały 2023 rok w działalności podstawowej w ujęciu r/r, ale przy nieprzewidywalnym wpływie zmian kursowych, poinformowała CFO grupy Karolina Rzońca-Bajorek. Marża operacyjna non-IFRS będzie nadal pod presją, ale w mniejszym stopniu niż w ubiegłym roku.
Asseco Cloud: Liczy na osiągnięcie w całym roku minimum 30% dynamiki wzrostu przychodów, poinformował prezes Asseco Cloud Lech Szczuka.
Asseco Poland: Portfel zamówień Grupy na 2023 rok ma wartość 12 201 mln zł, podała spółka w raporcie kwartalnym. Wartość backlogu dotyczy oprogramowania i usług własnych, wskazano.
Asseco Poland: Odnotowało 122,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 140,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa AB: Jest aktywnym graczem w przetargach na laptopy szkolne, uczestniczy w wielu konsorcjach i oczekuje z tego tytułu marż, jakie osiąga się na klasycznej dystrybucji sprzętu wolumenowego, poinformował zarząd Grupy AB.
Grupa AB: Odnotowała 27,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. roku obrotowego 2022/2023 (kwiecień-czerwiec 2023) wobec 30,12 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Action: Miał 5,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przy przychodach 560,03 mln zł w II kw. 2023 r., podała spółka powołując się na wstępne szacunkowe dane.
Digitree Group: Odnotowało 16 tys. zł skonsolidowanej straty netto w II kw. 2023 r. (spadek o 915 tys. zł r/r) oraz 906 tys. zł zysku EBITDA (spadek o 668 tys. zł r/r) w II kw. 2023 r. przy 24 060 tys. zł przychodów (wzrost o 4 321 tys. zł r/r), podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.
K2 Holding: Zmiana nazwy K2 Holding na Fabrity Holding – uchwalona przez walne zgromadzenie – została zarejestrowana przez KRS, podała spółka. Zmiana ta ma związek z wiodącym udziałem biznesu software oraz przeglądem opcji strategicznych spółek marketingowych, podkreślono.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za lipiec br. wyniosły ok. 222 mln USD i były o ok. 10% wyższe r/r, podała spółka.
Cloud Technologies: Sprzedaż danych cyfrowych do kluczowych klientów wzrosła w czerwcu br. o 36 % r/r. „Globalnie wydatki reklamowe w 2025 r., czyli w horyzoncie realizacji naszej strategii rozwoju, wyniosą niemal bilion dolarów, wynika z prognoz międzynarodowej agencji Zenith. Co najważniejsze, udział reklamy online, na potrzeby której dostarczamy dane umożliwiające targetowanie określonych grup użytkowników, w rynku reklamy wciąż rośnie i osiągnie 59% w 2025 roku. Obserwujemy również rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości dane w sektorze sztucznej inteligencji, dlatego zwiększamy zaangażowanie naszego zespołu w prace nad rozwiązaniami, które pozwolą nam na szersze oraz nowe wykorzystanie danych” – powiedział prezes Cloud Technologies Piotr Prajsnar.
Oferteo: Internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43% w porównaniu z rokiem 2021/2022. To efekt znaczącego wzrostu aktywności użytkowników platformy oraz wprowadzonych procesów rozwojowych w Spółce. W roku obrotowym 2022/2023 na platformie Oferteo złożonych zostało ponad 1,85 mln potwierdzonych zleceń dotyczących usług wykonawców. Wraz z rozwojem swojej platformy Oferteo sukcesywnie wzmacnia swój zespół i obecnie zatrudnia blisko 250 osób.
Everenex Polska: Sebastian Pawlak, managing director NCSE Evernex Polska, został mianowany na funkcję wiceprezesa ds. sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej i Północnej (VP Sales NECE). Polski oddział Evernex ma nową siedzibę, w której zatrudnia już ponad 30 osób.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Orlen VC: Fundusz spodziewa się zrealizowania łącznie 4-5 inwestycji w 2023 roku, co oznacza zamknięcie jeszcze 3-4 projektów, poinformował prezes Marek Garniewski.
Finiata: Spółka technologiczna z portfela Manta Ray, świadcząca usługi w zakresie finansowania MŚP pozyskała 20 mln euro od brytyjskiego funduszu Fasanara Capital, podała spółka. Środki – w ramach współpracy z partnerami B2B – mają popłynąć do polskich mikro, małych i średnich firm szukających kapitału na bieżącą działalność.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Santander BP: Wprowadzi nową aplikację Santander Mobile na początku września br., poinformował dyrektor Santander Digital Piotr Hibner.
BLIK: Aktywni użytkownicy BLIK-a wykonali 1 mld transakcji do stycznia do sierpnia 2023 roku, ustanawiając tym samym nowy rekord, podał Polski Standard Płatności (PSP) – operator systemu BLIK.
Grupa InPost: We współpracy z Lotniskiem Chopina w Warszawie uruchomiła Paczkomat dla rzeczy, których nie można zabrać na pokład samolotu. Trzeba zapakować taki przedmiot na wyznaczonym stoisku i za pomocą aplikacji InPost Mobile nadać przesyłkę w automacie Paczkomat, podała spółka. W ten sposób cenne przedmioty nie znajdą się w koszu, ale trafią pod wskazany adres.
Foodcom: Uruchomił nową stronę internetową, wprowadzając możliwość zakupu towarów bezpośrednio przez platformę, a także zamrożenia ich cen na okres 3 dni dzięki funkcji rezerwacji, podała spółka.
Santander BP: Postanowił wesprzeć rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez projekt Santander X i konkurs Santander X Global Award Poland, podał bank. Najwyżej ocenione projekty otrzymają nagrody pieniężne w wysokości: 10 000 euro, 6 000 euro, 4 000 euro a także promocję projektów przy zaangażowaniu Santander Bank Polska.
Santander BP: Klienci korporacyjni mogą korzystać z natychmiastowych płatności w euro do banku Santander w Hiszpanii. To nowa funkcja w usłudze GTS na platformie One Trade Portal. Natychmiastowa płatność wychodząca w euro (ang. International Instant Payment) jest rozliczana w kilka minut od momentu jej zlecenia do finalnego potwierdzenia uznania płatności na rachunku beneficjenta. Jest to możliwe m.in. dzięki usługom API (ang. application programming interface), z których korzysta Grupa Santander. Bank jest pierwszym na rynku, który oferuje takie rozwiązanie klientom korporacyjnym.
CCC: Wraz z HalfPrice wprowadzają multibrandową kartę podarunkową. „Tworząc omnichannelowe rozwiązania naszym nadrzędnym celem jest zapewnienie Klientom wygody zakupów. Korzystamy przy tym, tak jak w przypadku karty podarunkowej, z synergii naszych szyldów. Chcemy, aby klienci mogli w pełni korzystać z bogatej i różnorodnej oferty Grupy CCC – gdzie chcą, jak chcą i kiedy chcą” – powiedział dyrektor zarządzający ds. retail w CCC Jakub Grzelak.
Fiserv: 4900 kurierów DHL Parcel otrzymało aplikacje płatnicze PolCard Go from Fiserv. Obecnie DHL Parcel Polska rozwija sieć własnych automatów paczkowych DHL POP Box, dla których rozwiązania płatnicze dostarczył Fiserv Polska S.A., działający pod marką PolCard from Fiserv.
Bolt: Uruchamia w Polsce testy nowej funkcji: rejestrowanie dźwięku podczas przejazdu taksówką, zamówioną przez aplikację Bolt. Rozwiązanie to ma wpłynąć pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w przejazdach z Bolt zarówno dla pasażerów jak i kierowców. Test nowego rozwiązania na początek obejmie cztery polskie miasta.
Santander BP: Wprowadza nową aplikację mobilną. Bank stawia na odmieniony design, intuicyjne funkcjonalności i personalizację. Od 4 września rozpocznie się proces przenoszenia użytkowników. Migracja będzie odbywać się etapami i potrwa około 6 tygodni.
STS: Bukmacher opracował nową platformę komunikacji, a także wystartował z kampanią pod hasłem „Kocham sport. Gram mądrze”, tworząc przy tym nową strategię komunikacji marki.
dm: W pierwszej połowie sierpnia, po udanej fazie testów drogerie uruchomiły własny chat dmGPT (dm Generative Pre-trained Transformer). Obecnie jest on dostępny dla ponad 3000 pracowników centrali w Niemczech. Docelowo będą mogli z niego korzystać pracownicy wszystkich krajów należących do grupy dm, w tym także w Polsce.
Źródło: ISBnews