Obroty w handlu tradycyjnym w Polsce wzrosły w czerwcu o 4,5% w skali roku, wynika z cyklicznych danych M/platform. Wzrost obrotów sterowany był przez wzrost liczby transakcji, a także nieco większy koszyk niż przed rokiem.
„Podobnie jak w roku ubiegłym, wraz ze spadkiem liczby zachorowań, luzowaniem obostrzeń, a jednocześnie wzrostem temperatur wróciliśmy do częstszych odwiedzin w placówkach handlowych. W czerwcu 2021 odwiedzaliśmy średnio sklepy tradycyjne 327 razy w ciągu dnia, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej odwiedzaliśmy je średnio 317 razy, zaś jeszcze miesiąc temu 301 razy dziennie. Zwiększona o 3,3% częstotliwość naszych odwiedzin w czerwcu 2021 vs czerwiec 2020 była jednym z głównych czynników przyczyniających się do wzrostu obrotów w kanale handlu tradycyjnego” – czytamy w komunikacie.
Częstszym zakupom w czerwcu towarzyszył również nieco większy koszyk, licząc rok do roku.
„O ile bowiem wartość średniego koszyka w sklepie tradycyjnym sukcesywnie malała od kwietnia br., o tyle porównując tę wartość do czerwca 2020, mogliśmy odnotować wzrost o 1,2%. W czerwcu w tym kanale sprzedaży wydaliśmy średnio 20,59 zł, co w dalszym ciągu dowodzi, iż mimo okresowych fluktuacji związanych z okresami poluzowanych obostrzeń, wakacji czy świąt, w sklepie spożywczym podczas jednej wizyty wydajemy więcej niż przed pandemią” – czytamy dalej.
Kategoriami, które charakteryzowały się w kanale tradycyjnym największymi wzrostami względem czerwca 2020 były produkty świeże i na wagę, jak mięso, wędliny, owoce, warzywa czy nabiał, ale także wyroby tytoniowe, które zanotowały wzrost na poziomie 4,6%, podano także.
W związku z wysokimi temperaturami, w czerwcu 2021 r. wzrosła także wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych (o 13%) oraz mrożonek, w tym lodów (o 10,5%). Liczba koszyków zawierających mrożonki, w tym lody, była w ostatnim miesiącu o blisko 20% wyższa niż przed rokiem, zaś koszyków zawierających napoje bezalkoholowe wyższa o blisko 6%.
„Pogoda okazała się także sprzymierzeńcem dla innej niezwykle istotnej w handlu tradycyjnym kategorii – kategorii piwa. Po raz pierwszy od kilku miesięcy odwrócił się bowiem spadkowy dotychczas trend dla tego popularnego w Polsce trunku, który w czerwcu br. odnotował wzrost o 0,8% w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku” – powiedziała dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3 808 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Źródło: ISBnews