Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w sierpniu br. była wyższa o ok. 4% r/r, a liczba transakcji spadła o 7% r/r, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR). W ujęciu miesięcznym liczba transakcji, jak i łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w sierpniu 2023 r. była o 2,3% niższa, a łączne obroty takich placówek wzrosły o 1,7%.
„Łączna liczba transakcji dokonywanych w sklepach małoformatowych spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem, głównie za sprawą mniejszej liczby sklepów. Obroty placówek tego formatu zwiększyły się w omawianym okresie o niespełna 4% – za wynik ten odpowiadają jednak głównie wyższe ceny, ponieważ łączna liczba sprzedanych produktów była o ponad 8% niższa niż w sierpniu 2023 r. Najlepszym dniem pod względem liczby transakcji, jak i obrotów był poniedziałek 14 sierpnia (wypadający w środku przedłużonego weekendu), najmniej klientów odwiedziło placówki tego formatu w niedzielę handlową (27 sierpnia), kiedy otwarte były również większe sklepy” – czytamy w komunikacie.
W sierpniu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili nieco mniejsze zakupy niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 1%), mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o niemal 12% do 22,58 zł, podano także
W ujęciu rocznym zacznie lepiej sprzedawały się m.in. gotowe drinki, batony funkcjonalne (energetyzujące, białkowe), napoje funkcjonalne (np. z dodatkiem witamin), kawa mrożona, a także roślinne zamienniki nabiału oraz innowacyjne produkty nikotynowe.
„Mimo dwóch bardzo upalnych tygodni średnie temperatury w całym sierpniu 2023 r. były nieco niższe niż rok wcześniej, więc całkowita sprzedaż lodów impulsowych, wody, czy piwa była niższa niż rok wcześniej (liczba paragonów była odpowiednio o 12, 13 i 14% niższa niż rok wcześniej). Trzeba jednak pamiętać, że w najgorętszych dniach to właśnie te kategorie plasują się w czołówce najbardziej pożądanych – w sierpniu w dniach z najwyższymi temperaturami lody pojawiały się się na 7% paragonów, wodę w butelce kupowała co dziesiąty, a piwo co czwarty klient sklepu małoformatowego. Spadek kolejny miesiąc z rzędu odnotowały też wódki – liczba paragonów z wódkami czystymi spadła o 12% w porównaniu z sierpniem 2022 r.” – czytamy dalej.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews