Branża dóbr konsumenckich odnotowała globalny wzrost sprzedaży o 7,5% r/r w 2024 r., wobec 9,3% wzrostu w 2023 r. i 9,8% w 2022 r., wynika z raportu Bain & Company. Za spowolnienie odpowiadają zmieniające się nawyki zakupowe i wysokie koszty życia – główne zmartwienie konsumentów w Europie i USA – 80% badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich.
Według Consumer Products Report, na rozwiniętych rynkach w 2023 r. wzrost był na poziomie 7,7%, ale w ub.r. wskaźnik spadł do 4,5%, a obecna sytuacja to skutek długotrwałej inflacji – na koniec 2024 roku ceny w USA i UE były o ponad 20% wyższe niż na początku 2020 roku. Z kolei rynki wschodzące osiągnęły 11% wzrost wartości sprzedaży detalicznej r/r – co jest wynikiem zbliżonym do poprzednich lat i ponad dwukrotnie wyższym niż tempo wzrostu na rynkach rozwiniętych w 2024 roku. Sprzedaż rosła nie tylko z powodu wyższych cen produktów, ale też dzięki większej skali sprzedaży. Wolumen wzrósł o 3%, podczas gdy ceny rosły wolniej niż na innych rynkach. Rynki wschodzące odpowiadały za niemal cały globalny wzrost sprzedaży produktów konsumenckich, podkreślono.
„Ubiegły rok był trudny dla największych firm z branży dóbr konsumenckich. Wraz ze spadkiem inflacji mogliśmy zauważyć, że dotychczasowy model wzrostu, oparty na zwiększaniu skali i podnoszeniu cen, przestaje działać. Podnoszenie cen nie gwarantuje długoterminowego wzrostu, co stanowi wyzwanie dla branży. Firmy, które to zrozumieją i odpowiednio dostosują swoje strategie, mogą zdobyć przewagę nad konkurencją. Kluczem do sukcesu jest dobre planowanie i inwestowanie w innowacje, zwłaszcza w generatywną sztuczną inteligencję, która może stać się efektywnym narzędziem i źródłem przewagi konkurencyjnej” – powiedział partner zarządzający warszawskim biurem Bain & Company Patryk Rudnicki, cytowany w komunikacie.
„Inflacja w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, zaczyna się stabilizować, chociaż nadal pozostajemy w czołówce Unii Europejskiej pod względem jej wysokości. Ceny żywności i energii wzrosły w styczniu, ale nie zmieniają się już tak gwałtownie, co pomaga wyhamować presję cenową. Wciąż obserwujemy trend wzrostowy dla cen z sektora usługowego. W przypadku dóbr konsumenckich możemy być bardziej optymistyczni – popyt w Polsce rośnie, co napędza produkcję. Niższa inflacja, w porównaniu do ostatnich lat, to dobry sygnał dla firm i inwestorów, jednak niepewna sytuacja polityczna na świecie i jej wpływ na perspektywę makroekonomiczną stanowi dodatkowy czynnik ryzyka” – dodał.
Najwięksi gracze w branży stoją przed nowym wyzwaniem – konsumenci coraz częściej wybierają lokalne i niszowe marki (insurgent brands) zamiast produktów masowych. Według analizy Bain & Company, 50 największych na świecie firm z sektora dóbr konsumenckich odnotowało w I poł. ub.r. wzrost przychodów na poziomie 1,2%, zaś w USA niszowe marki odpowiadały za 40% wzrostu rynku produktów konsumenckich.
Wpływ na rynek dóbr konsumenckich mają też zmiany nawyków zakupowych związane z rosnącą niechęcią konsumentów do produktów wysoko przetworzonych, czy wzrastającą popularnością leków na otyłość. Kluczowe znaczenie dla ewolucji nawyków konsumentów mają też trendy związane z migracją, zmianami w modelu rodziny czy starzeniem się społeczeństwa. Dla firm z tego sektora oznacza to konieczność elastycznego dopasowania się do nowej rzeczywistości i szukania innowacyjnych sposobów na utrzymanie konkurencyjności, wskazano.
Mimo, że 90% liderów branży dóbr konsumenckich uważa sztuczną inteligencję za kluczową, dla większości firm to wciąż odległy temat – 37% respondentów uznaje ją za jeden z pięciu najważniejszych priorytetów, a 6% firm ma jasną strategię jej wdrażania. Jak zauważa Bain & Company, zaawansowani technologicznie detaliści już dziś skutecznie wykorzystują AI do usprawniania łańcuchów dostaw, automatyzacji tworzenia treści oraz precyzyjnego targetowania działań marketingowych. Tymczasem większość firm produkujących dobra konsumenckie wciąż nie wykorzystuje w pełni potencjału tych technologii, pozostając w tyle za liderami rynku. Wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest już wyborem – to konieczność. Firmy, które skutecznie zintegrują AI ze swoimi modelami biznesowymi, wyznaczą kierunek dla całej branży. Najbardziej innowacyjne firmy nie czekają na idealne rozwiązania, zamiast tego stopniowo wdrażają AI w codzienne procesy, testują nowe podejścia i stale się uczą. Kluczem jest łączenie szybkich wdrożeń z długoterminową strategią cyfrowej transformacji, podkreślono także.
Źródło: ISBnews