Zużycie trzech głównych gatunków paliw płynnych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosło o 11% r/r i wyniosło 8,15 mln m3 w I kw. 2022 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zwiększyło się o 12% r/r i wyniosło 8,66 mln m3.
„Rosnąca po okresie ograniczeń pandemicznych gospodarka, wybuch wojny w Ukrainie i bardzo wysokie ceny paliw były głównymi elementami stymulującymi rynek paliw płynnych w Polsce, w I kwartale 2022 r. Gospodarka rosła szybciej niż przed rokiem, zwiększyła się mobilność Polaków, a działania wojenne w Ukrainie spowodowały – wprawdzie krótkotrwały – ale paniczny wykup paliw na stacjach benzynowych w kraju. Sytuację paniki udało się w krótkim czasie opanować dużym wysiłkiem operatorów logistycznych i właścicieli stacji paliw. Jednak w kolejnych dniach po 24 lutego, gdy pod stacjami paliw ustawiły się kilometrowe kolejki pojazdów, również obserwowano wyższe zakupy” – czytamy w komunikacie.
Rynek krajowy 3 głównych paliw (benzyn, oleju napędowego oraz LPG) zwiększył się o 11% przy uzależnieniu od importu na poziomie 41%. Zużyto 8,15 mln m3 paliw i było to więcej niż w I kwartale 2021 r. o 825 tys. m3. Z importu pochodziło 3,36 mln m3, podano również.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 10% do 5,37 mln m3, benzyny o 22% do 1,65 mln m3, natomiast popyt na LPG wzrósł o 5% do 1,13 mln m3, wynika także z danych POPiHN.
„Ogółem konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) ukształtowała się na poziomie o 12% wyższym od wyniku z I kwartału sprzed roku i wyniosła 8,7 mln m3. Udział importu w tej wielkości wyniósł 3,4 mln m3 i zaspokajał potrzeby krajowe na poziomie 39%” – czytamy dalej.
Bilans obrotów międzynarodowych po I kwartale 2022 r. pokazał kontynuację trendu wzrostu różnicy pomiędzy ilością paliw przywiezionych do kraju, a z niego wywiezionych – dodatkowo wzmocnioną kontynuacją zeszłorocznej planowej przerwy remontowej rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku. Po 3 miesiącach tego roku nadwyżka szeroko rozumianego importu nad szeroko rozumianym eksportem paliw płynnych wyniosła nieco ponad 3 mln m3, czyli o około 1,2 mln m3 przekroczyła wynik ubiegłoroczny, podsumowano.
Źródło: ISBnews