Blisko 2/3 (65%) nowej powierzchni w postaci małych centrów handlowych i parków handlowych w Polsce jest budowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Jeśli dodać do nich obiekty budowane w dużych miastach, ale poza największymi aglomeracjami, odsetek wzrasta do 88%, wynika z raportu CBRE „Handel w polskich miastach w 2030 roku”.
„Pandemia COVID-19 […] pokazała, że to właśnie małopowierzchniowe centra handlowe oraz parki handlowe okazały się najbardziej odporne na spadki odwiedzalności klientów, co dodatkowo wzmocni trend inwestowania w lokalne centra handlu w najbliższych latach. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 10 lat 75% nowej powierzchni w postaci małych centrów handlowych oraz parków handlowych poniżej 10 tys. m2 GLA. powstało w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, podczas gdy pozostałe 25% nowej podaży zasiliło miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Powierzchnia małych obiektów znajdujących się obecnie w budowie również potwierdza ukierunkowanie na małe miasta: ponad 65% aktualnie powstających obiektów handlowych poniżej 10 000 m2 GLA powiększy lokalne rynki miast poniżej 100 000 mieszkańców. Kolejne 23% zasili miasta duże, lecz poza największymi polskimi aglomeracjami” – czytamy w raporcie.
CBRE zwraca uwagę, że procesowi suburbanizacji w najbliższych latach będą sprzyjały przede wszystkim: malejąca dostępność gruntów w największych miastach, niższe koszty ziemi poza nimi, rozwój infrastruktury i podmiejskiego transportu oraz większa popularność pracy zdalnej. Wśród konsumentów będzie rosła potrzeba, aby podstawowe zakupy realizować szybko, wygodnie i w pobliżu miejsca zamieszkania, co wpłynie na rozwój obiektów handlowych w formule „convenience”, wyjaśniono.
Źródło: ISBnews