Archicom liczy, że bardziej korzystny dla deweloperów etap cyklu koniunkturalnego wkrótce nadejdzie i chce być na niego gotowy, poinformował ISBnews prezes Waldemar Olbryk. Tymczasem dopasowuje ofertę do obniżonego popytu i chce walczyć o klientów gotówkowych.
„Sprzedaż mieszkań w III kwartale br. znacząco wyhamowała względem minionych miesięcy i ciężko przewidzieć, jak długo utrzyma się na tym poziomie. Firmy deweloperskie z pewnością powinny nauczyć się funkcjonować w czasie zmniejszonego popytu na nieruchomości i przeformułować procesy, aby osiągnąć gotowość do rynkowego odbicia. Wierzymy, że etap cyklu koniunkturalnego, który będzie dla nas bardziej korzystny, wkrótce nadejdzie” – powiedział Olbryk w rozmowie z ISBnews.
„Jednocześnie nie mam wątpliwości, że wyzwania, z którymi aktualnie zmagają się wszyscy deweloperzy, paradoksalnie stwarzają wiele możliwości do przyspieszenia rozwoju organizacji. Wystarczy ten okres odpowiednio przepracować w poszukiwaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań” – dodał.
Prezes ocenia, że rynek nieruchomości, szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczej, jest niezwykle dynamiczny, przez co prognozowanie jest niezwykle utrudnione.
„Z tego powodu nie mam wątpliwości, że prym w branży będą wieść organizacje elastyczne, które zdołają sprawnie adaptować się do aktualnych okoliczności, m.in. poprzez dostosowywanie oferty do rzeczywistych potrzeb klientów” – dodał.
Podkreślił, że Archicom posiada zdywersyfikowaną ofertę, która obejmuje dziś ponad 1 000 lokali, co pozwala elastycznie odpowiadać na potrzeby poszczególnych grup nabywców. Ma do dyspozycji przy tym szeroki bank gruntów umożliwiający wprowadzenie nawet 3,5 tys. nowych nieruchomości.
„Bez względu na okoliczności działamy zgodnie z przyjętą strategią. Być może skraca się perspektywa i musimy dużo częściej zadawać sobie pytania jak zwinnie dopasować działania do naszej oferty i popytu na rynku. Prowadzimy obecnie działania, aby w momencie, kiedy sytuacja rynkowa stanie się dla nas korzystniejsza być na to przygotowanym w każdym elemencie i fazie procesu deweloperskiego. Opracowaliśmy nowy status inwestycji, który zakłada pełną gotowość wprowadzenia do sprzedaży. Gdy zaistnieje taka potrzeba, jesteśmy w stanie natychmiastowo zaoferować naszym klientom nowe inwestycje” – wyjaśnił.
Z jego słów wynika także, że ta strategia obejmuje m.in. próbę osiągnięcia większego udziału w rynku mieszkań z wyższego segmentu.
„Obecnie jest trudny czas, szczególnie dla segmentu popularnego. My większość projektów mamy w znakomitych lokalizacjach, w standardzie średnim i wyższym, więc myślimy o gotówkowych klientach. Z myślą o nich jest np. projekt na Kępie Mieszczańskiej we Wrocławiu, gotowy do wprowadzenia do sprzedaży” – powiedział.
„Jednym z naszych celów jest przekonywanie tych gotówkowych klientów, że nadal warto zainwestować w nieruchomości. Chcemy zmniejszyć ich poczucie niepewności, stąd nasze innowacyjne i pionierskie rozwiązania chroniące kapitał. Według nas, skończył się czas 'po prostu sprzedawania’ teraz musimy raczej pomagać kupować” – zakończył.
W III kw. br. Archicom sprzedał 113 mieszkań wobec 235 w analogicznym okresie roku poprzedniego. W okresie 9 miesięcy br. zawarł 645 umów sprzedaży w porównaniu do 1 048 rok wcześniej.
Grupa Archicom to ogólnopolski deweloper, lider wrocławskiego rynku mieszkaniowego. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r. Należy do Echo Investment.
Źródło: ISBnews