Łączna wartość kredytów hipotecznych sprzedanych w IV kwartale 2019 r. z udziałem pośredników finansowych wyniosła 7,96 mld zł, podał Związek Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF). Taki wynik oznacza, że 67% (wartościowo) kredytów mieszkaniowych zostało udzielonych z pomocą ekspertów finansowych należących do ZFPF. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, wolumen wzrósł o 24%. W IV kw. eksperci ZFPF pomogli także w udzieleniu kredytów gotówkowych za blisko 748 mln zł oraz kredytów firmowych o wartości 588 mln zł.
W IV kwartale 2019 r. można było ponownie zauważyć ponadprzeciętne zainteresowanie kredytami hipotecznymi. Z danych NBP wynika, że we wspomnianym okresie łączna wartość udzielonego finansowania wyniosła 11,81 mld zł. Oznacza to, że udział kredytów zaciągniętych przez konsumentów z pomocą pośredników ZFPF wzrósł do rekordowego poziomu 67%.
„Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł historyczny wynik sprzedaży kredytów hipotecznych. Za pośrednictwem firm zrzeszonych w ZFPF udzielono ich na kwotę 7,96 mld zł, co oznacza rekordowy udział w rynku. Coraz więcej klientów korzysta ze wsparcia ekspertów finansowych, ponieważ banki podnoszą marże i zaostrzają kryteria przyznania kredytu. Jednocześnie, rosnące ceny mieszkań zmuszają do zaciągania kredytów na wyższe kwoty. Porównanie ofert i fachowa wiedza pośredników finansowych przynosi więc klientom coraz większe korzyści” – powiedział prezes Związku Firm Pośrednictwa Finansowego oraz Expander Advisors Adrian Jarosz, cytowany w komunikacie.
Jak wskazał wiceprezes ZFPF Dominik Skrzycki, z obserwacji rynku w IV kwartale 2019 r. wynika, iż pomimo spadku liczby klientów starających się o kredyt, rośnie średnia kwota zaciąganego zobowiązania. Widać również coraz większe zainteresowanie kredytami na zakup mieszkań z rynku wtórnego, co zapewne ma związek ze zmniejszającą się dostępnością nowych nieruchomości.
„Sądzimy, że kolejne kwartały będą wyglądały podobnie tj. – nadal będziemy świadkami wysokiego popytu na mieszkania, co z kolei powinno przełożyć się na dobre wyniki całej branży pośrednictwa kredytowego” – uważa Skrzycki.
Łączna wartość kredytów firmowych udzielonych w IV kwartale 2019 r. przez ekspertów ZFPF wyniosła ponad 588 mln zł i była wyższa o 13% w skali roku.
„Rosnąca sprzedaż wśród członków ZFPF pokazuje, że przedsiębiorcy decydują się na korzystanie z zewnętrznego finansowania coraz bardziej świadomie. Nie zniechęca ich nawet kontynuacja nieznacznego zaostrzenia kryteriów udzielania kredytów dla przedsiębiorstw”- podkrelono.
„Najwięcej pracy do wykonania pośrednicy mają jeszcze w kategorii kredytów firmowych. To merytorycznie najtrudniejsza kategoria, ale w długiej perspektywie dzięki wzrostowi sprzedaży, możemy zyskać dużą przewagę konkurencyjną. Udział tych produktów w porównaniu do całego rynku stabilnie się rozwija i liczę, że ten trend będzie dalej kontynuowany” – skomentował przewodniczący rady nadzorczej ZFPF Paweł Komar, cytowany w komunikacie.
IV kwartał był kolejnym okresem zaostrzania przez banki kryteriów udzielania kredytów konsumpcyjnych, głównie ze względu na przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji gospodarczej w Polsce. Pomimo tego, łączna wartość kredytów gotówkowych udzielonych za pośrednictwem ekspertów ZFPF w IV kwartale 2019 r. wyniosła blisko 748 mln zł.
Według Skrzyckiego, pomimo niewielkiego spadku sprzedaży kredytów gotówkowych w IV kwartale 2019 r., rynek tych produktów w kolejnym roku będzie nadal się rozwijać. Takiemu trendowi będą sprzyjać zarówno niskie stopy procentowe, jak i wzrost dochodów gospodarstw domowych.
„Coraz wyraźniej widać również zmianę struktury sprzedawanych kredytów pod kątem kwoty zaciąganego zobowiązania. Spada liczba kredytów zaciąganych na niższe kwoty, natomiast rośnie liczba kredytów, które przekraczają kilkadziesiąt tysięcy złotych. Ma to zapewne związek z decyzjami konsumentów o wydłużeniu okresu kredytowania oraz rosnącym znaczeniem kredytów konsolidacyjnych w całościowej strukturze sprzedaży kredytów gotówkowych” – powiedział wiceprezes ZFPF.
W opinii przewodniczącego rady nadzorczej ZFPF, widać zaostrzającą się „walkę” w obszarze kredytów gotówkowych pomiędzy samymi bankami, a pośrednikami.
„Dla jednych i drugich jest to bardzo istotny produkt w portfolio sprzedażowym. Pomimo niższych wolumenów, bardzo atrakcyjny przychodowo. Efekty tej 'walki’ widać w działaniach marketingowych w których to koszty pozyskania klienta zainteresowanego pożyczką na dowolny cel konsumpcyjny stale rosną” – dodał Komar.
Związek Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) to organizacja reprezentująca polski rynek firm pośrednictwa finansowego. Związek powstał 19 czerwca 2008r. Wśród jego członków znajdują się największe i najbardziej renomowane firmy pośrednictwa finansowego.
Źródło: ISBnews