Podaż nowych powierzchni handlowych w tym roku jest przewidywana na poziomie o ok. 100 tys. m2 niższym od 2021 r., gdy wyniosła 340 tys. m2, szacują analitycy PKO BP w raporcie „Nieruchomości Handlowe” z 30 czerwca. W 2023 r. przewidują dalszy spadek nowej podaży wraz z nasycaniem się małych miejscowości formatem retail park.
„W perspektywie końca 2022 nowa podaż będzie koncentrować się na małych obiektach, głównie w postaci parków handlowych. Kontynuowana będzie również podaż obiektów nieuwzględnionych w statystykach poniżej 5 tys. m2. W 2022 przewidujemy podaż na poziomie o około 100 tys. m2 niższym od 2021, z podobną koncentracją na miastach najmniejszych. W 2023 przewidujemy dalszy spadek nowej podaży. Nadal preferowanym formatem będzie park handlowy, lecz rynek nowych inwestycji, który od dwóch lat koncentruje się na najmniejszych miastach, dosyć szybko nasyci się nowymi inwestycjami” – czytamy w raporcie.
Jednak – według analityków – sytuacja na krajowym rynku pozostaje stosunkowo dobra w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej (gdzie nowa podaż została w dużym stopniu ograniczona jeszcze przed epidemią COVID-19) oraz zbliżona do USA. Obecnie realizowane projekty w Polsce w dużym stopniu są nakierowane na handel codzienny, który w najmniejszym stopniu jest dotknięty migracją w kierunku e-commerce.
„Przypuszczamy, że mimo wyraźnego spadku nowej podaży oraz ujemnej podaży netto rynek czeka wieloletni okres absorpcji poniżej poziomu zmiany zasobów, a tym samym rosnących pustostanów. Proces ten jednak nie będzie przebiegał gwałtownie. Czynnikiem hamującym przyszłe wzrosty pustostanów jest trwałe ograniczenie podaży oraz kontynuacja wyłączania z użytku obiektów marginalnych” – czytamy dalej.
W 2021 nowa podaż wzrosła znacznie r/r o 30%, wynosząc blisko 340 tys. m2. Jest to wynik nieznacznie niższy od średniej z lat 2017-2020 (388 tys. m2). Wyższa nowa podaż w 2021 wynika częściowo z opóźnień covidowych na wielu placach budów w sektorze handlowym – z planowanych na 2020 rok 500 tys. m2 oddano do użytku zaledwie 52%.
Nowa podaż w 2021 r., mimo że pod względem poziomu była zbliżona do średniej wieloletniej występowała w zupełnie innej strukturze. Parki handlowe zajęły miejsce centrów handlowych, natomiast miasta z czołowej 15 zostały zastąpione najmniejszymi miejscowościami. W II poł. 2021 nowa podaż wyniosła 210 tys. m2 i była wyższa o 62% niż w II poł. 2020 oraz wyższa od średniej wieloletniej (186 tys. m2). Nowa podaż niemal zupełnie przeniosła się w II poł. 2021 do miejscowości poza pierwszą 15-tkę. Natomiast początek 2022 ponownie zakończył się stosunkowo niskim poziomem nowej podaży (31 tys. m2), podano także.
Źródło: ISBnews