Odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu wzrosła w maju br. o 7,8% w porównaniu do maja 2019 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Obroty według danych z kwietnia były o 13,4% wyższe w stosunku do analogicznego miesiąca 2019 r.
„Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują wyraźne przyspieszenie trendów, które zarysowały się przed miesiącem. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w kwietniu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w największych i dużych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w maju najszybciej rosła w dużych aglomeracjach, np. Trójmieście, Katowicach i Warszawie. Wzrost obrotów na poziomie 13,4% i odwiedzalności o 7,8%, w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych” – skomentował prezes Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Podobnie jak w marcu, również w kwietniu za wzrost obrotów odpowiadają zwiększone zakupy spożywcze robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Stąd bardzo wysoki, 75-proc. wzrost obrotów w kategorii żywność. Z kolei duże wzrosty obrotów w usługach o 50% i gastronomii o 32% pokazują, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii, w tym załatwiania istotnych dla nich spraw i spędzania wolnego czasu w galeriach, czyli aspekt społeczny centrów handlowych znów mocno nabiera znaczenia, ocenia PRCH.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. Największe centra handlowe (powyżej 60 tys. m2 GLA) miały obroty o 19,1% wyższe niż w kwietniu 2019 r. Duże galerie (40-60 tys. m2 GLA) notowały wzrosty o 11,7%, najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o 9%, a średnie obiekty (20-40 tys. m2 GLA) o 7,1%.
„Równoległe ze zwiększonymi obrotami rośnie odwiedzalność. W majowych wynikach odwiedzalności centrów handlowych widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miejscach, gdzie koncentrują się uchodźcy. Dodatkowo Polacy goszczący czy wspierający Ukraińców, również robią częstsze zakupy” – czytamy dalej.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. Dane o odwiedzalności pochodzą z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m2, co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce.
Źródło: ISBnews