Grupa Wielton podejmuje działania mające na celu ograniczenie skali negatywnego wpływu sytuacji na Wschodzie na prowadzoną działalność, zwiększając aktywność w pozostałych krajach Europy oraz w Afryce, podała spółka.
„Trudne do przewidzenia skutki makroekonomiczne niepewnej sytuacji na Wschodzie skłoniły nas do aktywnego działania sprzedażowego w pozostałych krajach europejskich oraz w Afryce, aby jak najskuteczniej zrekompensować ubytek przychodów w Rosji i Ukrainie – łącznie sprzedaż na tych rynkach stanowiła w 2021 r. ok. 11% przychodów grupy ” – powiedział CEO Wieltonu Mariusz Golec, cytowany w komunikacie.
W 2021 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wzrosły o ponad 48% do ok. 2,7 mld zł i przekroczyły o 15% poziom wypracowany w 2019 roku, czyli sprzed wybuchu pandemii. Wolumeny sprzedaży wyniosły 21 870 szt., zwiększając się r/r o 41% oraz przewyższając o 5% wartość z 2019 r., podkreśliła spółka.
Historycznie wysoką wartość osiągnął, zgodnie z oczekiwaniami, rynek w Polsce, a wolumeny na pozostałych rynkach zbliżyły się lub przekroczyły poziomy z 2019 r., zaznaczono.
Spółka zależna Fruehauf, z udziałami na poziomie 19,7%, utrzymała pozycję lidera we Francji, osiągając poziom sprzedaży powyżej 4,88 tys. sztuk, czyli o 17% wyższy niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek francuski wzrósł o 1% r/r. Francja jest krajem, w którym grupa notuje najwyższe przychody ze sprzedaży swoich produktów. W ubiegłym roku wyniosły one ok. 643,5 mln zł wobec 541,9 mln zł rok wcześniej, wynika z materiału.
W 2021 roku w Polsce spółka Wielton sprzedała ok. 5,16 tys. sztuk, wypracowując 89% wzrostu i utrzymując trzecią pozycję z 12,7% udziału w rynku. Przychody ze sprzedaży w Polsce zwiększyły się r/r. o 98% do 518,7 mln zł.
Z kolei w Wielkiej Brytanii spółka Lawrence David sprzedała ok. 3,87 tys. sztuk, wobec ok. 3,39 tys. rok wcześniej (wzrost o 14% r/r.), co przełożyło się na 12,8% udziałów w rynku i pozycję wicelidera branży. Przychody na rynku brytyjskim poszły w górę o 32% do 391,7 mln zł.
W Niemczech spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 72% wzrostu wolumenu, do poziomu 1 325 sztuk.
Natomiast spółka Viberti we Włoszech zwiększyła poziom sprzedaży o 97%, czyli znacznie powyżej wzrostu całego rynku, zajmując 7. miejsce we Włoszech.
W 2021 r. Grupa Wielton rozszerzyła działalność o kolejny rynek europejski, dzięki przejęciu pod koniec roku 80% udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén, wymieniono.
Grupa zrealizowała także inwestycje o łącznej wartości 75,5 mln zł w 2021 r., m.in. zwiększające moce produkcyjne i poziom automatyzacji parku maszynowego w kluczowych spółkach. W Wieltonie moce wytwórcze wzrosły z 44 szt. do 75 szt. dziennie, a w Lawrence David z 21 szt. do 23 szt. dziennie, podsumowano.
Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. Skonsolidowane przychody sięgnęły 2,7 mld zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews