Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka odnotowała 8,88 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 20,17 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 24,51 mln zł wobec 23,96 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 213,5 mln zł w II kw. 2022 r. wobec 226,9 mln zł rok wcześniej.
„W I półroczu 2022 roku grupa kapitałowa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 403 376 tys. zł, tj. o 1,5% niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W raportowanym okresie grupa zaobserwowała pogarszające się nastroje konsumenckie, które przełożyły się na niższy popyt na produkty grupy, tj. wyroby dekoracyjne. To w dużej mierze pokłosie pogarszającego się otoczenia makroekonomicznego i rosnącej inflacji, które rodzą obawy konsumentów o sytuację finansową ich gospodarstw domowych. Na wyniki grupy wpłynęły także konflikt zbrojny trwający w Ukrainie oraz wywołana nim destabilizacja w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w którym znajdują się kluczowe dla grupy rynki. […] W świetle kumulacji negatywnych czynników, zarząd ocenia wyniki sprzedaży osiągnięte w I półroczu 2022 roku jako optymalne do osiągnięcia w obecnym otoczeniu” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Przychody z rynku polskiego stanowiły 70,5% udziału w strukturze przychodów grupy, z rynku węgierskiego 17,6%, a z rynku ukraińskiego 6,4%, podano również.
„W strukturze sprzedaży grupy dominują wyroby dekoracyjne. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku grupa uzyskała z ich sprzedaży 320 771 tys. zł, tj. 1,2% mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wyroby dekoracyjne odpowiadały za 79,4% łącznych przychodów grupy ze sprzedaży, a ich udział w strukturze sprzedaży był o 0,2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Drugi najwyższy udział w strukturze sprzedaży (12,6%), miała chemia budowlana. Przychody grupy ze sprzedaży produktów z tej kategorii wyniosły 50 869 tys. zł i były o 4% niższe niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży towarów – trzeciej najistotniejszej grupy w strukturze produktowej z udziałem na poziomie 5% – obniżyły się o 7,1%, do 20 024 tys. zł” – czytamy dalej.
Na wynik netto grupy w okresie styczeń-czerwiec 2022 roku złożyły się przede wszystkim: utrzymujące się niekorzystne uwarunkowania zewnętrzne związane ze wzrostami cen surowców – częściowo zniwelowane przez podwyżki dostosowujące ceny wyrobów grupy; spadek skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży o 1,5%, przy lepszych wynikach wypracowanych na rynkach polskim, istotnym spadku sprzedaży na rynku ukraińskim w wyniku wojny toczącej się w tym kraju, a także czasowego zawieszenia działalności zakładu produkcyjnego Śnieżka-Ukraina, oraz nieznacznie niższych wynikach na Węgrzech i pozostałych rynkach zagranicznych, podsumowano.
W I-II kw. 2022 r. spółka miała 19,98 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 36,49 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 403,38 mln zł w porównaniu z 409,51 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-II kw. 2022 r. wyniósł 26,96 mln zł wobec 39,81 mln zł zysku rok wcześniej.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2021 r. miała 795 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews