Eurocash odnotował 34,07 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 27,45 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 132,06 mln zł wobec 94,02 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA wyniósł w III kw. br. 284,89 mln zł wobec 235,84 mln zł zysku rok wcześniej, zaś marża EBITDA – odpowiednio: 3,45% wobec 3,36%.
„Dzięki dalszej poprawie rentowności w Hurcie i utrzymaniu rentowności w Detalu, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrosła o 20% r/r do 285 mln zł. To najwyższy kwartalny wynik w historii Grupy Eurocash” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 8 268,35 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 7 029,55 mln zł rok wcześniej.
„W trzecim kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę przychodów do 8,27 mld zł, tj. o blisko 18% r/r” – czytamy dalej.
W segmencie hurtowym w trzecim kwartale br. Grupa Eurocash po raz kolejny zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji. Łączna sprzedaż zewnętrzna w Hurcie przekroczyła 6 mld zł i była o 14% wyższa r/r, natomiast EBITDA segmentu wzrosła o 25% r/r do 238 mln zł. Marża EBITDA sięgnęła tym samym 4% wobec 3,6% przed rokiem.
„Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na eurocash.pl. Na koniec września z tej platformy B2B korzystało już ponad 40 tys. użytkowników, wobec niespełna 27 tys. rok wcześniej. Obecnie już blisko 55% sprzedaży segmentu realizowana jest poprzez eurocash.pl” – wskazano dalej w komunikacie.
„Grupa wzmocniła pozycję lidera rynkowego w segmencie hurtowym z udziałami rynkowymi na poziomie 21,9% na koniec września 2022 roku (to udział Grupy w wartości rynku hurtowego, szacowanego wraz z produktami bez kodów EAN). Przy uwzględnieniu dotychczasowej metody kalkulacji udziałów w rynku, udział ten nadal utrzymuje się na poziomie 28%” – czytamy dalej w raporcie.
Sprzedaż segmentu detalicznego w III kwartale 2022 r. przekroczyła 2 mld zł, co oznacza wzrost o 26% r/r. 182 mln zł dodała konsolidacja sieci sklepów Arhelan. W ujęciu like-for-like, tj. porównując te same sklepy w trzecim kwartale 2022 i 2021 r., warto odnotować 21% wzrostu sprzedaży Inmedio oraz +16% sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum.
EBITDA segmentu detalicznego w III kwartale tego roku wyniosła 102 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej (wzrost o 21% r/r), podano także.
„Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan oraz Duży Ben, liczyła 16 372 placówek, a uwzględniając dodatkowo 414 kiosków Inmedio, sięgnęła 16 786 punktów. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie” – napisano w komunikacie.
Sprzedaż towarów realizowana przez segment Projekty w III kwartale 2022 r. wyniosła 186,2 mln zł w porównaniu do 122,6 mln zł w 3 kwartale 2021 r.
„Dynamiczne zwiększenie zostało osiągnięte głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Frisco oraz Dużego Bena” – czytamy też w raporcie.
EBITDA segmentu Projekty wyniosła w III kwartale 2022 r. -17,9 mln zł.
W I-III kw. 2022 r. spółka miała 2,53 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 140,4 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 22 635,01 mln zł w porównaniu z 19 392,16 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł narastająco odpowiednio: 10,61 mln zł wobec 0,13 mln zł straty rok wcześniej.
Zysk EBITDA wyniósł w I-III kw. br. 692,23 mln zł wobec 438,43 mln zł zysku rok wcześniej, zaś marża EBITDA – odpowiednio: 3,06% wobec 2,26%.
„W pierwszych trzech kwartałach roku 2022 Grupa Eurocash odnotowała pozytywny trend wzrostu sprzedaży oraz wyników na poziomie EBIT i EBITDA. Wzrost ten był odnotowany zarówno w segmencie detalicznym, jak i hurtowym. Grupa Eurocash w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego osiągnęła wzrost sprzedaży towarów na poziomie 16,7% oraz wzrost EBITDA o 254 mln zł. Najnowsza prognoza na kolejne kwartały wskazuje na kontynuację trendu wzrostowego na poziomie sprzedaży oraz na poziomie EBITDA” – czytamy w raporcie.
Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec września br. wyniósł 1,48x osiągając poziom oczekiwany w strategii rozwoju Grupy Eurocash na lata 2023-2025, podkreśliła też spółka.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2022 r. wyniósł 203,53 mln zł wobec 107,06 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ok. 90 tys. klientów, z których 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben. Grupa Eurocash jest także właścicielem Frisco – największego supermarketu internetowego w Polsce. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews