Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zatwierdził projekt cennika PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Nowy cennik PKP PLK będzie obowiązywał od 21 grudnia tego roku.
„W obecnie zatwierdzonym projekcie cennika, średnia stawka jednostkowa opłaty podstawowej zależna od masy pociągu i kategorii linii kolejowej wyniesie 8,01 zł/pockm (jest to wzrost o 3% w stosunku do obecnie obowiązującej wartości 7,77 zł/pockm). Średnia stawka w przewozach pasażerskich będzie wyższa o ponad 3%, a w przewozach towarowych nastąpi niewielki spadek (-0,23%). Część stawki zależna od trakcji pociągu wyniesie 0,29 zł/pockm” – czytamy w komunikacie.
Z kolei średnia stawka jednostkowa opłaty manewrowej dla pojazdów wykorzystujących energię trakcyjną wyniesie 3,66 zł/pockm, a dla pojazdów wykorzystujących inny rodzaj trakcji 3,37 zł/pockm (co stanowi wzrost odpowiednio o 2,52% i 0,6% w stosunku do obecnie obowiązujących wartości: 3,57 zł/pockm i 3,35 zł/pockm), podano także.
Zarządca zrezygnował w projekcie cennika ze stosowania dodatkowych współczynników różnicujących średnią stawkę w zależności od kategorii linii kolejowej i masy pociągu dla pociągów z zamówionymi postojami handlowymi przy peronach oraz z pobierania dodatkowego składnika stawki jednostkowej opłaty podstawowej związanego z rodzajem wykonywanych przewozów, tzw. mark-upu. W dotychczas obowiązującym cenniku PKP PLK mark-up wynosi 1,28 zł/pockm i obowiązuje pociągi towarowe o masie nie mniejszej niż 660 ton realizujące przewozy inne niż intermodalne.
Zarządca opracował cennik na podstawie danych wynikających z kosztów operacyjnych 2021 roku i pracy eksploatacyjnej wykonanej w rozkładzie 2020/2021. Udział kosztów bezpośrednich stanowiących bazę dla projektu cennika zarządcy w kosztach zarządcy związanych z zapewnieniem usług minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej wynosi 25,7%, czytamy dalej.
Do 21 grudnia 2022 r. zarządca stosuje cennik dotychczasowy.
Źródło: ISBnews