Wartość Barometru Obsługi Zobowiązań (BOZ) wzrosła do 88,7 pkt w I kw. 2023 r. w porównaniu do 86,8 pkt w poprzednim kwartale, wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Szkoły Głównej Handlowej. Minimalny wzrost wskaźnika nie jest jednak powodem do optymizmu, oceniają autorzy.
„Mimo lekkiej poprawy wartość BOZ jest nadal zbliżona do pandemicznego dołka. Wyraźnie widać, że po oczyszczeniu wskaźnika z wahań krótkookresowych jego trend jest spadkowy” – powiedział ekonomista SGH i współautor badania Sławomir Dudek, cytowany w komunikacie.
Zbliżony do odnotowanego w okresie pandemii jest również odsetek gospodarstw domowych, które twierdzą, że nie mają problemów z bieżącą obsługą zobowiązań. Wynosi on tylko 65,9%, podczas gdy jeszcze na początku 2019 r. taką deklarację złożyło prawie 80% ankietowanych. Jednocześnie 26,2% konsumentów mówi, że ma małe problemy z obsługą bieżących zobowiązań, a 7,9% określa je jako duże.
Respondenci zostali również zapytani o przewidywania dotyczące spłacania zobowiązań w przyszłości. O ich dużej niepewności może świadczyć to, że jedna piąta ankietowanych nie wskazała, czy ich sytuacja się polepszy, czy pogorszy. Za to 9,9% ankietowanych spodziewa się dużych problemów z obsługą zobowiązań, która w niektórych przypadkach może doprowadzić do sytuacji, w której całkowicie przestaną je spłacać, podkreślono.
„Prawie co czwarta osoba wskazała, że problematyczna okazała się konieczność zapłacenia za dodatkowe usługi medyczne (w tym stomatologiczne). Ale wśród odpowiedzi uwagę zwraca wysoki odsetek tych, które potwierdzają, że coraz trudniej jest pokrywać wydatki mieszkaniowe i na żywność” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews