PKP Intercity zleciło firmie PKP Informatyka wdrożenie nowego Systemu Planowania i Obsługi Rozkładów Jazdy za ponad 7,6 mln zł, podał przewoźnik.
„Dynamiczne zmiany na rynku wymagają dużych inwestycji w rozwój technologii. Rozumiemy tę potrzebę, dlatego inwestujemy nie tylko w rozwój zdalnych kanałów sprzedaży, lecz także w wewnętrzne systemy wpływające na pracę naszych pracowników. Nowe narzędzie usprawni działanie spółki, na czym skorzystają również nasi pasażerowie” – powiedział prezes Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie.
Nowy system informatyczny wspierać będzie proces przygotowania i realizacji rozkładu jazdy w PKP Intercity. Aplikacja składać się będzie z pięciu elementów, które pozwolą na pełną informatyzację procesów biznesowych związanych z planowaniem, zarządzaniem i obsługą rozkładów jazdy. Są nimi: moduł komunikacyjny odpowiedzialny za pobieranie i dystrybucję zamówionych rozkładów jazdy; moduł obsługujący międzynarodowy rozkład jazdy i komunikację z systemami zewnętrznymi; moduł umożliwiający tworzenie modelu sieci krajowej i rozkładu jazdy; moduł obiegowy umożliwiający projektowanie obiegowania pociągów spółki; moduł zamówień rozkładów jazdy, wymieniono.
System planowania i obsługi rozkładów jazdy (SPIORJ) pozwoli na pełną cyfryzację procesu tworzenia rozkładu jazdy, a także jego realizację. Wdrożenie będzie miało istotny wpływ na funkcjonowanie wielu obszarów wewnątrz PKP Intercity. System ujednolici zasób wiedzy o ofercie, a pracownicy zyskają pełny dostęp do rozkładów jazdy, zarówno w obszarze czasu, jak i komponentów z nim związanych. Ważną zmianą będzie również dostępna online informacja o potrzebach taborowych. Dane z systemu SPIORJ umożliwią szacowanie dostępności taboru na podstawie udostępnionych projekcji przyszłych rozkładów, a także określanie potrzeb w zakresie przyszłych inwestycji, wyjaśniono w materiale.
W wyniku przeprowadzonego przetargu realizacją inwestycji zajmie się PKP Informatyka, która jest odpowiedzialna również za stworzenie systemu sprzedaży internetowej e-IC 2.0. oraz wdrożenie i utrzymanie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży.
W grudniu ubiegłego roku PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w 2023 roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku. Łączna wartość umów wynosi 143 mln zł brutto, przypomniano.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews