Sieci franczyzowe oraz ich poddostawcy utrzymują łącznie 749,8 tys. miejsc pracy w Polsce, szacuje Polskie Towarzystwo Gospodarcze (PTG) w raporcie pt. „Rynek franczyzy w Polsce. Ewolucja, wpływ na otoczenie, szanse i wyzwania”.
„Przedsiębiorstwa franczyzowe stanowią ważną część polskiej gospodarki pod względem tworzonych miejsc pracy, wypłacanych wynagrodzeń oraz tworzonego Produktu Krajowego Brutto (PKB). Biorąc pod uwagę nie tylko miejsca pracy w samych sieciach franczyzowych, ale także u ich poddostawców szacujemy, że utrzymują one w Polsce łącznie 749,8 tys. miejsc pracy” – czytamy w raporcie.
„Od momentu wejścia do Polski w latach 90. pierwszych sieci franczyzowych, zarówno liczba systemów, jak i placówek franczyzowych systematycznie rośnie. Trend ten dotyczy także słabszej koniunktury gospodarczej, w tym kryzysu finansowego z lat 2008-2009, a także kryzysu związanego z pandemią COVID-19 i szoku wywołanego przez konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy” – ocenia też Towarzystwo.
Jak podano w raporcie, niemal 80% franczyzobiorców w Polsce przypada na sektor handlu, a pozostała część działa w obszarze usług. Wśród placówek w sektorze handlu 69% to przedsiębiorcy prowadzący sklepy sprzedające artykuły spożywcze i przemysłowe. Na drugim miejscu pod względem udziału uplasowały się podmioty sprzedające AGD, RTV i pokrewne towary.
„Co trzeci Polak deklaruje, że zna przynajmniej jedną osobę, która jest franczyzobiorcą, a połowa Polaków przynajmniej raz w tygodniu robi zakupy w punktach franczyzowych. Jedynie 7% nie kupuje u takich przedsiębiorców. Powszechność zakupów w placówkach franczyzowych nie jest domeną dużych miast – rynek franczyzowy rozwija się w sposób zrównoważony także w mniejszych miejscowościach i na wsiach” – czytamy także w publikacji.
Źródło: ISBnews