28,2% gospodarstw domowych nie planuje żadnych wydatków na wakacje, 17% Polaków przeznaczy na ten cel więcej pieniędzy niż przed rokiem, wynika z sondażu przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH) w ramach cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”.
„W przypadku wskazanych 17%. gospodarstw domowych większe wydatki wcale nie oznaczają, że wakacje będą w tym roku dłuższe czy lepsze. Ceny hoteli, wycieczek, dojazdu i wyżywienia są znacznie wyższe. Sondaż wyraźnie pokazuje, że galopująca inflacja wymusza cięcie kosztów, co dla większości oznacza oszczędzanie na wydatkach wakacyjnych lub nawet rezygnację z wyjazdów” – powiedział ekonomista IRG SGH i współautor badania Sławomir Dudek, cytowany w komunikacie.
Jak wynika z badania, 34,5% zamierza wydać na wakacje tyle samo, co rok temu, ograniczenie wydatków deklaruje 20,3% Polaków, z wakacyjnych wydatków zrezygnuje natomiast 28,2%.
Dudek wskazał, że odsetek rezygnacji z wydatków bądź ich zmniejszenia wobec ubiegłego roku jest najwyższy w gospodarstwach domowych o miesięcznych dochodach na poziomie poniżej 1 tys. zł na osobę – sięga 78%. Wysoki odsetek rezygnacji i ograniczania kosztów widać też w małych miastach (do 10 tys. mieszkańców). Jak zauważa Dudek w tych miejscowościach 63% gospodarstw domowych tnie wydatki wakacyjne w porównaniu do ubiegłego roku lub wcale ich nie poniesie. W dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) ten odsetek spada do 42%.
Z badania ZPF i IRG SGH wynika, że – biorąc pod uwagę podział na województwa – wydatki wakacyjne najmocniej tną mieszkańcy województwa świętokrzyskiego. Tam prawie co czwarte gospodarstwo domowe zadeklarowało, że nie wyda żadnych pieniędzy na wakacyjny wypoczynek, a jedna trzecia – mniej niż przed rokiem.
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
Źródło: ISBnews