Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – spadł o 1,1 pkt m/m i wyniósł -4,5 pkt w sierpniu, podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK.
„W wakacje nastroje konsumenckie wyraźnie się odbudowały i trudno się temu dziwić. Z jednej strony, sprzyjały temu sezon urlopowy oraz długie i ciepłe dni. Z drugiej zaś, od wielu miesięcy nie zaobserwowaliśmy na horyzoncie sygnałów wyraźnego słabnięcia gospodarki. Bezrobocie również utrzymuje się na bardzo niskim poziomie, a wielu ekonomistów – w przeciwieństwie do konsumentów – jeszcze w sierpniu spodziewa się jednocyfrowej inflacji. Obecnie nie ma więc ani powodów do hurraoptymizmu, ani do masowych obaw. Prawdziwa weryfikacja nastrojów dopiero przed nami, na co składają się powrót do codzienności, nadejście jesiennej aury oraz zbliżające się wybory. Z pewnością, bez względu na wynik, nie pozostaną one bez wpływu na odczucia konsumentów” – powiedział head of market intelligence w GfK – an NIQ company – Artur Noga-Bogomilski, cytowany w komunikacie.
W sierpniu 2023 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa spadła o 5,6 pkt proc. do -8,6;
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa spadła o 2,1 pkt proc. do -3,7;
* nastąpiło pogorszenie sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa spadła o 1,2 pkt proc. do -32,8;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 1,7 pkt proc. do -21,4;
* nastąpiło pogorszenie kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa spadła o 4,3 pkt proc. do 48,3 wymieniono.
W sierpniu poziom nastrojów konsumenckich w Unii Europejskiej spadł: średnia unijna wynosi -17 wobec -16,1 w lipcu 2023 r., podano także.
Badanie zrealizowano w dniach 4-9 sierpnia 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi, a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews