Grupa Orlen uruchomiła w Warszawie pierwszy punkt automatycznej sprzedaży pod marką Orlen w ruchu, podała spółka. Sklep oferuje różnorodną gamę produktów, dostępnych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Projekt jest realizowany w ramach programu akceleracyjnego Orlen Skylight accelerator.
Testy pierwszego automatu sklepowego pod marką Orlen w ruchu rozpoczęły się na dworcu PKS Zachód w Warszawie. W ofercie znajdują się m.in.: przekąski, dania gotowe, napoje, kawa, jak również środki higieny osobistej, takie jak chusteczki czy pasta do zębów, podano.
„Strategia Grupy Orlen do 2030 roku przewiduje dynamiczny rozwój segmentu detalicznego. Kluczem do realizacji tych planów są innowacje, które odpowiadają na rosnące potrzeby klientów. Taką innowacją w naszej ofercie jest zautomatyzowany punkt sprzedaży, łączący całodobową dostępność i łatwość obsługi z szerokim asortymentem produktów. Testowane rozwiązanie ma duży potencjał, ponieważ oferuje klientom komfort i niezależność bez konieczności rezygnowania z jakości i możliwości wyboru. To kolejny krok w rozwoju formatu Orlen w ruchu, który może zadecydować o naszych przewagach na bardzo konkurencyjnym rynku sprzedaży detalicznej” – powiedział dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej Orlenu Łukasz Porażyński, cytowany w komunikacie.
Testowany sklep automatyczny ma największą powierzchnię na rynku, dzięki czemu w ofercie znaleźć można kilkaset produktów. Jest wyposażony w dwa stanowiska zakupowe. Dodatkowo, sklep został tak zaprojektowany, żeby zagwarantować niski pobór energii oraz ograniczyć wpływ na środowisko naturalne – energię elektryczną potrzebną do jego funkcjonowania zapewniają panele fotowoltaiczne zainstalowane na obudowie urządzenia. Zaletą rozwiązania jest całodobowa dostępność, łatwość i intuicyjność obsługi. Zakupy robi się wybierając produkty na ekranie dotykowym. Po skompletowaniu i zaakceptowaniu zawartości koszyka, klient dokonuje płatności za pomocą karty lub telefonu, a następnie odbiera zakupy, wynika z materiału.
Pomysłodawcą urządzenia jest polski startup Zinu Shop, który zgłosił swój projekt w ramach programu akceleracyjnego Orlen Skylight.
„Koncept sklepu autonomicznego, który uruchomiliśmy wspólnie ze startupem Zinu to jeden z przykładów projektów pilotażowych zrealizowanych w ramach programu Orlenn Skylight accelertor. Zgodnie z przyjętą strategią 2030 i celami w zakresie transformacji energetycznej, poza projektami inwestycyjnymi, ukierunkowanymi na nowe, duże wyzwania, związane z powstaniem multienergetycznego koncernu, Orlen kładzie nacisk na rozwój technologii i wdrażanie innowacji. Konsekwentnie budujemy ekosystem, który pozwala na wieloaspektową współpracę z podmiotami technologicznymi, począwszy od projektów badawczych, przez skalowanie, po inwestycje venture capital” – dodała zastępca dyrektora wykonawczego ds. strategii i innowacji oraz relacji inwestorskich Orlenu Patrycja Panasiuk.
W ramach programu Orlen Skylight, do tej pory rozpoczęto współpracę z ponad 20 spółkami, w tym 7 wdrożeń pilotażowych zostało zakończonych, 6 jest w trakcie realizacji, a kolejnych 7 w przygotowaniu do wdrożenia. Start-upy zakwalifikowane do etapu akceleracji zyskują wsparcie finansowanie, eksperckie oraz możliwość testowania swoich rozwiązań w ramach infrastruktury udostępnionej przez koncern. Orlen natomiast otrzymuje możliwość nabycia ciekawych, innowacyjnych technologii, które szybko może włączyć do swojej oferty, podsumowano.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 277,56 mld zł w 2022 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews