Zdecydowana większość najemców (94%) zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz za najem należy zawsze płacić, jednak aż 45% najemców przyznaje, że zdarzyło im się nie zapłacić na czas, wynika z badania przeprowadzonego przez Politykę Insight i simpl.rent.
„W hierarchii opłat czynsz najmu jest dla Polaków priorytetem – przed rachunkami za media czy ratą kredytu. Zdecydowana większość najemców (94%) zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz za najem należy zawsze płacić. Trzech na czterech uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości najemcy” – czytamy w komunikacie poświęconemu badaniu „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce”.
Jednocześnie 45% ankietowanych najemców w Polsce przyznało, że zdarzyło im się nie zapłacić czynszu na czas. Choć dla zdecydowanej większości miało to charakter incydentalny, niemal co piąty najemca (18%) nie zdążył z płatnością wielokrotnie. Dla zdecydowanej większości respondentów (84%) jednorazowe opóźnienie w płatności jest wybaczalne.
Ponad połowa osób (55%) zadeklarowała, że dotychczasowe opóźnienia w płatnościach nie trwały dłużej niż tydzień, to jednak nawet co trzeci (36%) najemca spóźnił się z płaceniem nawet o miesiąc. Opóźnienie ponad miesiąc było udziałem co dziesiątej osoby spośród spóźniających się z płatnością.
„Transakcje na rynku najmu, mimo że o niższej wartości niż te na rynku sprzedaży nieruchomości, wciąż opiewają na znaczące kwoty, które sięgają kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Zachowania najemców mają zatem istotny wpływ na stabilność finansową wynajmujących oraz na cały ekosystem rynku najmu, w tym na podaż mieszkań i aktywność inwestujących w nieruchomości na wynajem” – powiedział założyciel simpl.rent. Piotr Pajda, cytowany w komunikacie.
Za dobre uzasadnienie opóźnienia w płatnościach istotna część zapytanych uznaje wyjątkowe, nierzadko bardzo stresujące wydarzenia dotyczące ich samych lub bliskich, takie jak: utrata pracy lub źródła dochodu (64%), wydatki związane ze zdrowiem własnym lub członka rodziny (49%) bądź nagły wydatek wymagający niezbędnego pokrycia, np. awaria samochodu czy komputera (37%). W badaniu widać także rosnące znaczenie czworonożnych członków rodziny – wydatki na pupila to uzasadniony powód opóźnień w płatności za najem dla co dziesiątego najemcy (10%). Co istotne, ankietowani tym częściej są skłonni do spóźnienia się z opłaceniem czynszu, im większą część ich dochodu pochłania pokrycie najmu. Niespodziewane wydatki bardziej zagrażają ich płynności finansowej, wskazano w materiale.
„Z badania wynika, że niski standard wynajmowanego mieszkania nie jest uznawany za dopuszczalne uzasadnienie niepłacenia czynszu na czas. Jednak relatywnie często za usprawiedliwienie niepłacenia czynszu w Polsce przyjmowane jest złe zachowanie wynajmującego, który na przykład nie dotrzymuje uzgodnionych terminów w kwestii niezbędnych napraw w mieszkaniu lub w częściach wspólnych. To pokazuje jak istotne z punktu widzenia relacji pomiędzy najemcą i wynajmującym – także w tak podstawowym wymiarze obejmującym płatność czynszu najmu – jest wzajemne zaufanie”, powiedział dyrektor ds. Badań w Polityce Insight Adam Czerniak.
Badanie ilościowe w grupie 506 najemców i najemczyń przeprowadziła pracownia WiseRabbit na zlecenie Polityki Insight i simpl.rent.
Źródło: ISBnews