Zakres uprawnień sejmowej Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej (KOK) oraz zakres jej uprawnień naruszą zasadę niezależności Narodowego Banku Polskiego (NBP), podał Trybunał Konstytucyjny (TK).
„Konstytucyjna zasada niezależności Narodowego Banku Polskiego i jego organów wyklucza możliwość nadawania ciałom o charakterze politycznym, np. komisjom sejmowym, uprawnień, które mogłyby stanowić środek nacisku na bank centralny. Realizacja ustawowych uprawnień Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej w stosunku do prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz pracowników tego banku może sparaliżować jego prace. Trybunał Konstytucyjny uznaje pozycję Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz zakres jej uprawnień za naruszający zasadę niezależności Narodowego Banku Polskiego” – czytamy w orzeczeniu TK.
Szczególne uprawnienia KOK nie znajdują podstawy w Konstytucji, podano także.
„Konstytucja przewiduje możliwość pociągnięcia prezesa Narodowego Banku Polskiego do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu, ustawa zasadnicza nie przewiduje natomiast swoistego 'przedsądu’ poprzedzającego postępowania przez Trybunałem Stanu” – czytamy dalej.
TK orzekł, że KOK „nie jest organem Trybunału Stanu, ale jedną z komisji sejmowych, która nie ma nawet statusu komisji śledczej”.
„Jej skład zależy od aktualnej większości sejmowej. Jest to zatem ciało o charakterze politycznym, w którym większość mają posłowie koalicji rządzącej. Ustawa o Trybunale Stanu nie zawiera gwarancji niezależności członków tej komisji, ani bezstronnego przebiegu postępowania przed tą komisją” – czytamy dalej.
„Prawo wydawania przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej poleceń Prokuratorowi Generalnemu podporządkowuje Prokuratora Generalnego, a także całą prokuraturę, Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej na czas postępowania przed tą komisją. Oznacza to nie tylko możliwość wykorzystania uprawnień komisji, ale także prokuratury jako środka nacisku wobec Prezesa Narodowego Banku Polskiego i pracowników tego Banku” – stwierdził Trybunał.
Według Trybunału, uprawnienia nadane KOK, podobne do roli prokuratury w postępowaniu karnym, naruszają zasadę trójpodziału władzy.
„Wskazane regulacje prawne prowadzą do wniosku, że choć Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej jest tylko jedną z komisji sejmowych, a zatem organem Sejmu, o którego obsadzie decyduje większość sejmowa i który ma charakter polityczny, wyposażona została uprawnienia komisji śledczej i w procedurze wszczęcia postępowania przed Trybunałem Stanu pełnić ma rolę podobną do prokuratury w postępowaniu karnym. Rozwiązanie takie narusza kluczową w demokratycznym państwie prawnym zasadę trójpodziału władzy” – wyjaśniono.
Źródło: ISBnews