Eurocash ocenia, że dynamika sprzedaży w III kw. br. powinna być lepsza niż w II kw. i sezonowo lepsza powinna być też II połowa 2024 r., choć ciężko ocenić czy trudne trendy rynkowe ulegną już odwróceniu i poprawie, powiedział prezes Eurocash Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews. Grupa będzie nadal skupiała się na mocnej dyscyplinie kosztowej i konkurencyjności cenowej.
„Jeśli chodzi o perspektywy II półrocza to wszystko zależy od trendów rynkowych, które są trudne do przewidzenia. Liczę że konsument nieco szybciej wróci do normalności, ale widzimy, że jeszcze w II kw. to nie nastąpiło – nie tylko u nas, ale na całym rynku FMCG i poza nim. Trendy w pierwszym półroczu to inflacja kosztowa (płace i czynsze), słaba dynamika sprzedażowa z powodu konsumenta, który nadal jest obalały, ale też dezinflacja, która działa na część przychodową oraz mocna presja na marże z powodu wojny cenowej. W zależności od tego jak te trendy będą wyglądały w II półr. tak będzie wyglądał nasz cały rok” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
„Patrząc na element kosztowy, płacę minimalną i po części czynsze, to z tą częścią sobie radzimy i mimo słabej dynamiki sprzedaży, spadek naszej marży EBITDA był równoważony mocną dyscypliną kosztową, którą będziemy prowadzili dalej. Widząc to, co się dzieje na rynku, nie odpuszczamy, a nawet idziemy dalej niż planowaliśmy i wzrost kosztów będziemy odpowiednio mitygować. Dlatego spodziewam się, że na tej części kosztowej będzie widać dalej progres” – powiedział prezes.
Wskazał, że drugi element to sprzedaż, która jest sezonowo lepsza w II połowie roku i w tym roku nie powinno być inaczej.
„Mieliśmy stosunkowo ładne lato, dużo ciepłych dni, a to dobrze działa na rynek i nasze sklepy sezonowe. Oczywiści odpowiednio III kw. ma lepszą dynamikę sprzedażową i jest lepszy od II kw., ale nie wiemy na ile to jest realne i stałe odwrócenie trendu. Ciężko to ocenić jeśli patrzymy na porównanie rok do roku” – powiedział prezes.
„Ostatni element, o którym najmniej można coś powiedzieć, to element presji na marże, nie poddajemy się i walczymy o konkurencyjne ceny. Jednak wszyscy wiedzą, że karty są rozgrywane przede wszystkim na rynku dyskontowym” – dodał.
Surówka zaznaczył, że Grupa Eurocash nadal będzie skupiała się na mocnej dyscyplinie kosztowej i ograniczaniu kosztów, ale też na konkurencyjności cenowej.
„To na czym jesteśmy skupieni to dyscyplina kosztowa, ale kładziemy też bardzo mocny nacisk na konkurencyjność cenową, dlatego do Grupy Eurocash dołączy nowy członek zarządu – od 1 października – Marcin Celejowski, który będzie prowadził naszą spółkę w zakresie zakupów. Jest fachowcem, który zna perspektywę producenta i wydaje mi się, że będzie bardzo efektywnym i skutecznym negocjatorem, który pozwoli Grupie mieć bardzo dobre promocje w tym otoczeniu, gdzie element konkurencyjności cenowej jest priorytetem dla wszystkich” – powiedział prezes.
Stwierdził też, że na razie ciężko przewidzieć kiedy nastroje konsumentów mogą ulec stanowczej poprawie.
„Ludzie chodzą do sklepów, kupują i nawet konsumują więcej, jednak większość ekonomistów oczekiwała wyraźnego odbicia, dzięki nadwyżce związanej ze wzrostem płacy minimalnej Polaków, żeby można było mówić realnie o odwróceniu trendów, gdy mielibyśmy stanowcze wzrosty r/r. Na razie tej stanowczej poprawy nie widać i czy to nastąpi w II połowie br. czy raczej w przyszłym roku, tego nie jestem w stanie powiedzieć” – powiedział prezes.
Spółka podała dzień wcześniej, że rada nadzorcza powołała do zarządu Marcina Celejowskiego – menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze FMCG i obecnego prezesa Eurocash Sieci Partnerskie. Z początkiem października br. obejmie on funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za obszar zakupów handlowych spółki, zastępując tym samym Przemysława Ciasia, który 27 sierpnia złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu Eurocash.
W I poł. 2024 r. Grupa Eurocash miała 94,56 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 13,31 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 15 792,07 mln zł w porównaniu z 15 967,24 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 364,8 mln zł wobec 434,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews