Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Robią tak głównie osoby w wieku 25-34 lat, zarabiające 7 000-8 999 zł netto miesięcznie, z wyższym wykształceniem, wynika z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX.
„Nieco ponad rok temu powyższe wskazanie dotyczyło 28,8% konsumentów, zatem nastąpił wzrost. Teraz 23,2% respondentów nabywa w promocjach 10-20% zakupów żywnościowych, a 18,2% badanych – 40-60%. Z kolei 1,8% uczestników sondażu uważa, że wszystko kupuje okazyjnie. Natomiast tylko 0,3% ankietowanych nie sięga po żaden art. spożywczy w promocji. Łącznie 93,5% rodaków przyznaje, że w jakiejś formie korzysta z rabatów i potrafi określić ich udział w zakupach żywnościowych. Zeszłoroczny wynik wyniósł 90,5%” – czytamy w komunikacie.
Według badania UCE Research i Grupy BLIX, zrealizowanego na potrzeby projektu „BLIX Awards – Wybór Konsumentów”, 29,7% Polaków regularnie nabywa w promocjach 20-40% zakupów żywnościowych, robionych w sklepach.
„Fakt, że tak deklaruje trzech na dziesięciu konsumentów, wynika głównie z presji inflacyjnej oraz rosnących kosztów życia. Polacy coraz częściej korzystają z promocji, aby zrównoważyć swoje budżety, zwłaszcza osoby o niższych dochodach, które są bardziej wrażliwe na zmiany cen” – powiedział Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX, cytowany w komunikacie.
Powyższa deklaracja częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet. W ten sposób odpowiadają przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat, z miesięcznym dochodem netto 7 000-8 999 zł i z wyższym wykształceniem. Zazwyczaj tak twierdzą mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności.
W badaniu przeprowadzonym w sierpniu ub.r. konsumenci również najczęściej wskazywali 20-40%. Wówczas dotyczyło to 28,8% ankietowanych. W tym roku 23,2% respondentów wskazało, że regularnie nabywa w promocjach 10-20% zakupów żywnościowych, robionych w sklepach. 18,2% badanych zadeklarowało 40-60%. W przypadku 8,7% ankietowanych to mniej niż 10%. Z kolei 8,1% uczestników sondażu aż 60-80% zakupów spożywczych robi w promocjach, podkreślono.
„Widać zróżnicowanie w podejściu Polaków do promocyjnych zakupów żywnościowych – od umiarkowanego do skrajnego. Konsumenci, którzy 10-20% żywności kupują w ten sposób, są prawdopodobnie lojalni wobec swoich ulubionych sklepów, a promocje traktują jako dodatek, a nie główny czynnik decydujący o wyborze danego produktu. Z kolei dla osób wskazujących przedział 40-60% rabaty stanowią kluczowy element strategii zakupowej, co może być efektem rosnącej dostępności narzędzi, takich jak aplikacje z gazetkami, a także intensywnej komunikacji promocyjnej sieci handlowych” – dodał Łukasz Moszyński z Grupy BLIX.
Z badania też wynika, że 6,2% ankietowanych nie potrafi się określić w powyższej kwestii. Tylko 3,8% respondentów wskazuje, że kupuje w promocjach powyżej 80% żywności. Natomiast 1,8% uczestników sondażu deklaruje, że wszystko w ten sposób nabywa w sklepach. Z kolei 0,3% zapytanych osób przekonuje, że niczego nie kupuje w promocjach.
Jak wykazało badanie, 93,5% respondentów korzysta w jakiejś formie z promocji i potrafi określić, jaki stanowią odsetek zakupów żywnościowych. W ubiegłorocznym sondażu wynik wyniósł 90,5%, wskazano również.
Jak przewiduje Marcin Lenkiewicz, najbliższe tygodnie zdecydowanie będą sprzyjały osobom nastawionym na promocje ze względu na zbliżający się okres intensywnych okazji zakupowych w IV kw. roku.
„W tym okresie rywalizacja między sieciami handlowymi, szczególnie dyskontami, nasili się. Ponadto sklepy będą musiały reagować na rosnącą presję inflacyjną i coraz większą wrażliwość konsumentów na ceny. W nadchodzących tygodniach znaczącą rolę odegrają też listy zakupów, zarówno fizyczne, jak i cyfrowe. Pozwolą one na dokładne planowanie zakupów i efektywniejsze korzystanie z promocji. Sklepy spożywcze mogą spodziewać się wzrostu zainteresowania produktami promocyjnymi, a także zwiększonego ruchu w aplikacjach mobilnych i serwisach porównujących ceny” – podsumował Lenkiewicz.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27-30.09.2024 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Grupę BLIX na potrzeby projektu branżowego „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” na próbie 1021 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
Źródło: ISBnews